Od loňského října do prosince vzrostly prodeje společnosti Apple o 11 procent na 123,9 miliardy dolarů. Úspěch tak zaznamenal výrobce telefonů iPhone v posledním čtvrtletí navzdory dlouhodobému nedostatku mikročipů. Pozadu však zůstal prodej tabletu iPad.
V posledním čtvrtletí se společnosti Apple povedlo zvýšit prodej, a to navzdory nepříznivým předpovědím způsobených nedostatkem mikročipů na trhu. Od loňského října do konce prosince totiž firma navýšila prodej o 11 procent na 123,9 miliard dolarů.
Nedostatek mikročipů na trhu a narušení dodavatelských řetězců kvůli šíření koronaviru vyrovnala především vysoká poptávka. Lidé totiž i nadále kvůli pandemii zůstávají doma a tráví proto více času online. Ve čtvrtek o výsledcích informoval investory ředitel společnosti Tim Cook. V reakci na jeho oznámení pak akcie Apple vzrostly o více než 4 procenta.
„Dosáhli jsme rekordů na trzích jak v rozvíjejících se, tak vyspělých ekonomikách. Vzrostl také příjem ve všech kategoriích našich produktů kromě iPadu, jehož produkce byla omezená nedostatkem součástek,“ popsal podle serveru CNN výsledky šéf firmy Apple.
Vedení Apple se však kvůli vyšší poptávce rozhodlo některé součástky určené pro iPad raději použít pro výrobu telefonů iPhone. Před Vánoci totiž společnost přidala na trh nové modely iPhone 13.
Přesto zákazníci obdrželi některé produkty v tomto období později. Společnost ale oznámila zisky za poslední čtvrtletí v hodnotě 34,6 miliard dolarů, tedy o 20 procent více oproti předchozímu roku. Informoval o tom server BBC.
Vývoj trhu s mikročipy záleží podle firmy Apple na poptávce ostatních společností
Úspěch firmy Apple v posledním čtvrtletí loňského roku táhla především poptávka v Číně. Prodej počítačů Mac se za zmíněné období zvedl o 12 procent, zatímco telefony iPhone se prodávaly o 9 procent více.
K vyšším číslům ale přispěly také služby jako Apple Pay, App Store nebo streamovací služba Apple TV, jejichž prodej vzrostl o více než 23 procent. Naopak tablety iPad se prodávaly o 14 procent méně.
Nedostatek čipů a narušení manufaktury způsobené světovou pandemií pak podle vedení Apple vedlo ke ztrátám v hodnotě 6 miliard dolarů.
Jak se bude trh s mikročipy vyvíjet v letošním roce záleží podle finančního ředitele Apple Luca Maestri odvíjet od poptávky ostatních společností.
„Je pro nás jinak složité odhadnout vývoj trhu, a proto se raději soustředíme na krátkodobý výhled,“ vysvětlil podle serveru Al Jazeera novinářům z redakce Reuters.
Od dalších omezení trhu se však letos bude odvíjet také představení nových produktů značky Apple.