Vzácné slevy, které čínský bateriový gigant CATL nabízí výrobcům automobilů, urychlily propad cen lithia. Trh má klesnout o dalších 25 %, přičemž růst nabídky převyšuje poptávku, říkají analytici a obchodníci. Informovala o tom agentura Reuters či The Economic Times.
Zběsilá snaha výrobců elektrických vozidel v posledních dvou letech o zajištění surovin zvýšila ceny uhličitanu lithného více než šestinásobně a spodumenu téměř desetinásobně. Nyní bublina praskla, píše agentura Reuters.
„Nabídka přichází rychleji, než můžete říct ‚bú‘,“ řekl analytik Dylan Kelly z Ord Minnett v Sydney. „Poptávka zůstává silná, ale ceny jsou již nějakou dobu neudržitelné.“
Zlom pro ceny lithia nastal koncem loňského roku, kdy se poptávka po elektrických vozidlech v Číně prudce zpomalila. Došlo k tomu z důvodu zastavení dotací Pekingu ve výši 87 miliard dolarů pro průmysl, který je největším a nejrychleji rostoucím na světě.
Rare discounts offered by Chinese battery giant CATL to automakers have accelerated a plunge in lithium prices. #lithium #mininghttps://t.co/XaFra4fTcX
— mining (@mining) March 1, 2023
Nabídka lithia poroste o 34 % ročně, předpovídá Goldman Sachs
Podle analytiků pokles zesílil, protože investory vyděsil pokles lednových prodejů elektrických vozidel v Číně a podmínky slevy CATL. Ty zahrnovaly předpoklad, že ceny uhličitanu lithného, klíčové složky v autobateriích, klesnou o více než polovinu.
Ale i když obavy z poptávky otřásly trhy, jsou to právě rýsující se dodávky z Číny, Austrálie a Chile, co vrátí ceny zpět na zem, říkají analytici.
Rystad Energy uvádí, že se deficit na globálním trhu s lithiem letos zmenšil na přibližně 20 000 až 30 000 tun ekvivalentu uhličitanu lithného ze 76 000 tun LCE v roce 2022.
Vzhledem k rostoucí nabídce vidí Goldman Sachs pokles ceny uhličitanu lithného, prekurzoru sloučeniny používané při výrobě lithium-iontových baterií, v příštích 12 měsících na 34 000 USD za tunu z průměrných 53 304 USD v letošním roce. Do roku 2025 očekává, že nabídka lithia poroste v průměru o 34 % ročně oproti ročnímu tempu růstu poptávky 25 %.
„Pravděpodobný prudký nárůst nabídky a nadměrná kapacita navazujících výrobců ve střednědobém horizontu následně sníží ceny lithia,“ uvedla společnost v prohlášení z 23. února.
Záleží na prodeji elektromobilů v Číně
Pokles prodeje nových aut, včetně plně elektrických aut a plug-in hybridů v Číně v lednu o 6,3 %, poté, co v roce 2022 vzrostl o 90 %, vyvolal obavy ze zmírnění růstu, který by omezil poptávku po bateriích a bateriových materiálech.
„Zatímco zůstáváme pozitivní, co se týče dlouhodobého výhledu lithia, krátkodobý výhled je méně jasný. K potlačení obav trhu je potřebné zrychlení prodeje elektromobilů v Číně,“ uvedli analytici Barrenjoey ve zprávě ze 17. února.
Pokles cen lithia v Číně, která je největším spotřebitelem na světě, zasáhl producenty lithia v zámoří. Akcie Albemarle a australských Pilbara Minerals od listopadu klesly o čtvrtinu, zatímco akcie Allkem klesly přibližně o 30 %, informuje server The Economic Times.
Nicméně ředitel prodeje a marketingu společnosti Allkem, Christian Barbier, řekl, že cenový pokles v Číně „musel nastat“ a byl „užitečný“. Dodává, že jej zhoršili výrobci baterií v zemi bojující o podíl na trhu.