Americký gigant v oblasti elektromobilů Tesla úspěšně překonal klíčové regulační překážky v Číně. Připravil tak půdu pro zavedení svého samořídícího softwaru v této zemi. Tento vývoj přichází v návaznosti na nečekanou návštěvu generálního ředitele Elona Muska na druhém největším trhu společnosti Tesla.
Podle osoby obeznámené se situací přijel Musk v neděli do Pekingu, kde se očekávalo, že bude jednat o spuštění softwaru pro plně samořízené vozy (FSD) a o schválení přenosu jízdních dat do zahraničí.
Miliardářova překvapivá cesta, jejíž součástí bylo i setkání s čínským premiérem Li Čchiangem, se uskutečnila jen něco málo přes týden poté, co kvůli „velmi těžkým závazkům vůči Tesle“ zrušil plánovanou návštěvu Indie. Měl se na ní setkat s premiérem Naréndrou Módím.
Teslas will be allowed near government and military sites and can use maps created by China’s biggest search engine, moving its Autopilot technology a step closer in the country. https://t.co/I8o0AnTQna
— The Washington Post (@washingtonpost) April 29, 2024
Čínský premiér Li Kche-čchiang Muskovi řekl, že doufá, že USA budou s Čínou více pracovat na „oboustranně výhodné“ spolupráci. Jako úspěšný příklad ekonomické spolupráce uvedl působení společnosti Tesla v Číně. Podle serveru Independent to uvedla čínská státní televize CCTV ve svém hlavním večerním zpravodajství.
Liovy výroky rovněž odrážejí snahu Číny přilákat zahraniční investice, které by podpořily její skomírající ekonomiku.
Pro Teslu je čínský trh významný
V pondělí dva oddělené zdroje uvedly, že společnost Tesla dosáhla dohody se společností Baidu o využívání mapové licence čínského technologického giganta pro sběr dat na čínských veřejných komunikacích. Označily to za klíčový krok pro zavedení FSD v zemi.
A přední čínská automobilová asociace v neděli uvedla, že vozy Tesla Model 3 a Y patří mezi modely, které otestovala a shledala je vyhovujícími čínským požadavkům na zabezpečení dat.
Zabezpečení dat a dodržování předpisů byly hlavními důvody, proč americký výrobce elektromobilů, který před čtyřmi lety uvedl na trh nejvíce autonomní verzi svého softwaru Autopilot, zatím FSD v Číně nezpřístupnil. A to i přestože si to zákazníci žádali.
Předběžná zelená pro softwarovou funkci „Full Self-Driving“ přišla po Muskově neohlášené návštěvě Pekingu. Tento průlom se však také časově shoduje s pekingským autosalonem, kde čínské automobilky představují své nejnovější modely elektromobilů.
Muskovo setkání s vysokým vládním představitelem v Pekingu podtrhuje význam čínského trhu pro společnost Tesla. Ta se snaží udržet si pozici světového lídra v oblasti technologií pro elektromobily.