O budoucnosti automobilového průmyslu se vedou zvýšené debaty v souvislosti se schváleným zákazem prodeje nových aut se spalovacím motorem po roce 2035. Toto opatření vyvolává silné emoce a rozděluje veřejnost i politickou scénu napříč evropskými státy, včetně Německa.
Odpor proti zákazu prodeje spalovacích motorů je stále hlasitější. Jeho hlas se nese zejména z Německa, kde se do popředí postavil Friedrich Merz, předseda největší opoziční koalice CDU/CSU. Na jedné ze svých předvolebních akcí prohlásil: „Zákaz spalovacích motorů musí být co nejdříve zrušen, protože dnes nemůžeme vědět, jaký druh mobility lze v budoucnu vyvinout skutečně ekologicky neutrálním a šetrným způsobem ke klimatu.“ Merz tímto výrokem upřímně zpochybňuje pevné limity stanovené na budoucnost automobilového průmyslu.
Friedrich Merz dále kritizoval Roberta Habecka ze strany Zelených, ministra hospodářství. Poukázal na potenciální škody způsobené zaměřením se na jednu jedinou technologii. „Nemáme ponětí o technologiích – ani on, ani já. Proto si dnes nesmíme troufat rozhodovat o tom, které technologie budou za deset, patnáct nebo dvacet let ty správné,“ uvedl Merz. Také zdůraznil potřebu flexibility a podpory různých technologií.
The European Parliament and EU member countries have reached a deal to ban the sale of new petrol and diesel cars and vans by 2035 https://t.co/M4OBLkQ20T pic.twitter.com/IRme3WURVR
— Al Jazeera English (@AJEnglish) October 28, 2022
Proti jsou čeští čtenáři i někteří politici
Podle velké ankety Deníku.cz si osmdesát procent čtenářů myslí, že úplný zákaz spalovacích motorů nemá smysl. Podporují přechod na elektromobilitu postupně, než aby byl stanoven striktní termín do roku 2035. Zhruba 16 procent těchto čtenářů navrhuje prodloužení přechodného období na pozdější dobu. Anketa byla součástí projektu k výročí 20 let České republiky v Evropské unii a dotýkala se širších témat evropské integrace.
Tlak na změnu tohoto nařízení je cítit i na české politické scéně. Lídři kandidátek koalice Spolu a hnutí ANO pro evropské volby, Alexandr Vondra a Klára Dostálová, věří, že nový Evropský parlament by mohl zrušit zákaz výroby aut se spalovacími motory plánovaný na rok 2035. V televizi CNN Prima News Vondra již na konci března uvedl: „Když volby dopadnou dobře, mohli bychom pro to většinu najít.“ Dostálová s ním souhlasila a dodala: „Se zákazem spalovacích motorů se ještě musí něco dělat.“
Kritika se zaměřuje i na období českého předsednictví v EU a kdo nese odpovědnost za přijetí zákazu. Podle Kláry Dostálové to byla chyba současné vlády Petra Fialy, která nevyužila českého předsednictví k zastavení tohoto opatření. Alexandr Vondra však vinu vidí spíše u bývalého premiéra Andreje Babiše, který měl podle něj zákaz zablokovat v Evropské radě.
Témata tohoto druhu vyvolávají vášnivé diskuze i mezi občany. Zda se skutečně podaří zrušit či změnit přijaté nařízení, ukáže až čas. Jisté však je, že diskuse o budoucnosti automobilového průmyslu a jeho dopadu na životní prostředí budou pokračovat a s blížícími se eurovolbami hrají významnou roli v rozhodování voličů.