Od tohoto týdne musí prodejci vstupenek, hotelů nebo pronájmů v USA ukazovat celkovou cenu hned při výběru. Nové nařízení americké Federální obchodní komise míří na tzv. „junk fees“ – tedy skryté poplatky, které se objevují ve vyúčtování až těsně před zaplacením. A mezi prvními reaguje i Ticketmaster.
Ticketmaster, který prodá přibližně 70 procent vstupenek na hlavní koncertní akce v USA, teď přichází s takzvaným „All In Pricing“. Zákazníci teď uvidí celkovou cenu včetně servisních poplatků už při prvním kliknutí na lístek. Kdo bude chtít, může si pomocí rozbalovací nabídky zobrazit i rozpis – tedy kolik činí základní cena a kolik tvoří poplatky.
The junk fees rule we finalized @FTC last year goes into effect today.
— Lina Khan (@linamkhan) May 12, 2025
That means businesses selling live-event tickets or short-term lodging can no longer surprise you with mystery charges that inflate your bill when you check out. https://t.co/8XV0kJbGZt
Na daně nebo případné doručení se sice úplně dopředu nepodívá, ale i tak jde o znatelný posun. „Ticketmaster dlouhodobě podporuje celonárodní standard celkové ceny, aby fanoušci mohli snadno porovnávat,“ uvedl provozní ředitel firmy Michael Wichser. Společnost zároveň dodává, že podobný model už funguje v řadě zemí mimo USA – například v Kanadě nebo v Evropě.
Ticketmaster se snaží napravit svou reputaci
Novinky se netýkají jen cen. Ticketmaster přepracoval i systém virtuální fronty. Lidé teď uvidí, kolik zájemců je před nimi, a pokud čekání přesáhne 30 minut, systém jim začne automaticky zobrazovat informace o dostupnosti vstupenek nebo případných dalších termínech koncertu.
Důvod je jasný – firma se snaží napravit reputaci po velkém fiasku z roku 2022, kdy během předprodeje na turné Taylor Swift spadl jejich web. Tehdy systém zahltili nejen fanoušci, ale i boti, kteří lístky okamžitě skupovali a přeprodávali dál. Mnoho fanoušků tak po hodinách čekání neuspělo.
Kritika ale trvá. Ticketmaster a jeho mateřská firma Live Nation čelí antimonopolní žalobě od ministerstva spravedlnosti, které firmu obviňuje z ovládnutí trhu. Požaduje její rozdělení. Ve hře je i nový zákon TICKET Act, který prošel Sněmovnou reprezentantů a má podobné cíle – konec skrytých poplatků a větší férovost při nákupu vstupenek.
V hudebním byznysu se tak možná blýská na lepší časy. Fanoušci konečně začínají vidět, kolik ve skutečnosti zaplatí.