Boeing ve středu ohlásil neočekávanou ztrátu ve třetím čtvrtletí. Ztráty významně souvisejí s jeho vysoce profilovaným obraným a vesmírným podnikáním, včetně dokončení nových verzí Air Force One a zpožděné vesmírné kapsle Starliner. Informovala o tom agentura Reuters či CNN.
Společnost také nadále vykazuje ztráty ze své hlavní činnosti – komerčních tryskových letadel, i když zvýšené dodávky zvýšily příjmy společnosti v jinak neuspokojivém čtvrtletí červených čísel.
Poplatky v obranných a vesmírných podnicích se týkaly zakázek, kdy Boeing získává pevnou částku od svých vládních klientů a není proto schopen přenést zvýšení nákladů.
Boeing reveals $1.9 billion in losses on Air Force One contract https://t.co/D0SmdMR3yc
— 9 Breaking News (@9breakingn) October 26, 2022
Tyto programy zahrnují renovaci dvou proudových letounů 747, které se stanou příští generací Air Force One. Dodávka těchto letadel byla během čtvrtletí opět zpožděna a nyní nebude dokončena nejméně další čtyři roky. Zpoždění nabral i program vesmírné mise Starliner.
Generální ředitel Dave Calhoun řekl, že smlouva byla pro společnost chybou.
„Zatímco naše generování hotovosti bylo silné, naše příjmy a zisky byly významně ovlivněny ztrátami na programech vývoje s pevnou cenou v našem obranném byznysu, taženými vyššími odhadovanými náklady na výrobu a dodavatelský řetězec a také technickými problémy,“ uvedl Calhoun v prohlášení zaměstnancům.
Analytici očekávali zisk
Boeing vykázal čistou ztrátu 3,3 miliardy dolarů, což je výrazné zhoršení oproti 132 milionům dolarů před rokem. Společnost se ve druhém čtvrtletí vrátila k ziskovosti s čistým ziskem 160 milionů USD a analytici dotazovaní společností Refinitiv předpovídali další čistý zisk ve výši 347 milionů USD.
Společnost vykázala hlavní provozní ztrátu ve výši 3,1 miliardy USD ve srovnání s úzkým provozním ziskem 59 milionů USD o rok dříve a ziskem 490 milionů USD na tomto základě ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Analytici očekávali hlavní provozní zisk ve výši 648 milionů dolarů spíše než masivní ztrátu.
Calhoun podle CNN dodal, že „největší chybou“ na Air Force One „byla povaha pevné ceny“ smlouvy.
Trump v roce 2016 naléhal na vládu, aby zrušila nákup nového Boeingu Air Force One s tím, že je „směšný“ a příliš drahý.
Nemocný obranný byznys tohoto výrobce letadel ve středu zaznamenal platbu 2,8 miliardy dolarů za řadu programů, včetně Air Force One. V úterý agentura Reuters poprvé uvedla, že Boeing jmenoval hlavního krizového poradce, který má pomoci zvrátit ztrátové programy v divizi obrany, vesmíru a bezpečnosti.
Problém jsou i bezpečnostní prověrky mechaniků
Boeingy 747-8 jsou navrženy jako vzdušný Bílý dům schopný létat v nejhorších bezpečnostních scénářích. A to včetně jaderné války. Jdou vybaveny vojenskou avionikou, pokročilou komunikací a systémem sebeobrany. Očekává se, že budou dodány v letech 2026 a 2027.
Boeing uvedl, že ztráty Air Force One byly „způsobeny vyššími náklady na začlenění určitých technických požadavků, nárůstem práce na úpravách továren a podpůrným inženýrstvím, zpožděním v harmonogramu a vyššími dodavatelskými náklady.“
Boeing varoval, že „přetrvává riziko, že v budoucích obdobích můžeme zaznamenat další ztráty.“
V červnu Úřad vlády USA uvedl, že program Air Force One riskuje další zpoždění s odkazem na napjatý trh práce pro mechaniky a nižší než očekávanou míru bezpečnostních prověrek.
Zpráva také zmiňuje jako hlavní riziko plánu nutnost přechodu Boeingu k alternativnímu dodavateli pro některé vnitřní práce.
Finanční ředitel Boeingu Brian West uvedl, že problémy se stabilitou pracovních sil pro Air Force One „jsou větší kvůli požadavkům na získání bezpečnostních prověrek.“