Čínský výrobce hraček Pop Mart zažívá raketový růst, který mu může závidět celý retailový svět. Jeho plyšový hit Labubu si podmanil celebrity i sociální sítě – a teď přichází nová vlna. Mini verze, globální šílenství a obrovská čísla ve výsledovce. Jak se z „ošklivě roztomilé“ hračky stal miliardový fenomén?
Společnost Pop Mart vystřelila vzhůru. Během jediného dne její akcie posílily o víc než 12 %, čímž dosáhly nejvyšší hodnoty od vstupu na burzu v roce 2020. Co stojí za tak vysokým růstem? CEO Wanga Ninga oznámil, že tento týden spouští prodej miniaturní verze populárních figurek Labubu.
Labubu panáčci – s velkýma ušima, ostrými zuby a zvláštním šarmem – se stali ikonami. Visí z luxusních kabelek a sbírají je celebrity jako Rihanna nebo Lisa z Blackpink. Nové mini verze půjdou připnout na mobil a podle všeho zmizí z pultů stejně rychle jako jejich větší sourozenci.
China's Pop Mart, maker of the Labubu doll, says profit soars nearly 400% in first half https://t.co/C24SV2fDJe https://t.co/C24SV2fDJe
— Reuters (@Reuters) August 19, 2025
Rekordní růsty, globální tažení
V prvním pololetí 2025 se zisk Pop Martu zvýšil o 396,5 %, zatímco tržby stouply o 204 %. Největší podíl na tom mají právě Labubu, které se podílejí na třetině celkových příjmů. Například v Americe vyskočil meziroční obrat o 1 142 %, v Asii mimo Čínu o 258 % a v Evropě a jinde o 729 %.
Firmě se daří tak dobře, že se na burze už hodnotou přehoupla přes giganty jako Mattel nebo Sanrio. „Dosáhnout 30 miliard jüanů letos by mělo být snadné,” řekl Wang Ning investorům. Aktuálně míří Pop Mart k 20 miliardám a plánuje otevřít tři nové obchody týdně.
Mini Labubu, maxi byznys
Novinka – mini Labubu – má zafungovat jako další impuls. Bude sloužit jako přívěsek na telefon a očekává se, že stejně jako předchozí novinky vyvolá nákupní horečku. V minulosti podobné uvedení způsobilo pád e-shopu a kilometrové fronty před kamennými prodejnami.
Labubu existuje i v „blind boxech“, kdy zákazník neví, kterou figurku koupil, dokud ji nerozbalí. Tento koncept Pop Mart proslavil, ale přináší i kontroverze. Čínská státní média varují před neřízeným utrácením dětí a žádají přísnější regulaci mystery boxů.
Popularita s otazníkem
Přestože je teď Labubu fenoménem, analytici varují, že vkus zákazníků se může rychle měnit. „Oblíbenost klíčových IP Pop Martu nemusí vydržet,“ upozorňuje Jeff Zhang z Morningstar. Přesto globální expanze pokračuje – firma má 571 obchodů a téměř 2 600 automatizovaných kiosků v 18 zemích.
Problémy s padělky
S růstem přicházejí i problémy. Část spotřebitelů sahá po padělcích, tzv. „Lafufus“, které se prodávají za nižší cenu, ale často nesplňují bezpečnostní standardy. Úřady v USA a Británii už vydaly varování před nebezpečnými napodobeninami.
I tak to vypadá, že Labubu má našlápnuto k dalším rekordům. Možná to celé jednou odezní, ale právě teď Pop Mart kraluje globálnímu trhu s hračkami – a dělá to s úsměvem, který ukazuje pořádně ostré zuby.