Loď, která v březnu téměř na týden zastavila obchod putující Suezským průplavem, opět zakotvila. Tentokrát jí v další cestě brání egyptské úřady. Po japonském majiteli lodě Ever Given totiž požadují kompenzaci za zablokování obchodní cesty ve výši 916 milionů dolarů. Bez jejího zaplacení odmítají loď propustit. Uvedla to agentura Reuters.
I když byla nákladní loď Ever Given 29. března z břehů Suezského průplavu uvolněna, na dlouhou cestu se nevydala. Od té doby stojí v jezeře mezi dvěma částmi kanálu a čeká, až autority suezského kanálu (SCA) její případ vyšetří. Podle nejmenovaných zdrojů agentury Reuters byl na loď vydán soudní příkaz, který její odjezd znemožňuje. Stále totiž trvají jednání o požadované kompenzaci egyptských úřadu za zablokování kanálu. Vymáhají ji po japonském majiteli lodě Shoei Kisenovi. Ukončit by rozhovory měly obě strany pravděpodobně ve čtvrtek.
Pojišťovatel nákladní lodi UK Club uvedl, že část 916milionové kompenzace tvoří vyplacení administrativy kanálu za ztrátu reputace. Stejnou částku, tedy asi 300 milionů dolarů, by měl majitel lodi zaplatit za takzvaný „záchranný bonus“. Pod něj spadají vyprošťovací operace i poplatky za udržování lodi. Takové částky se ale pojišťovateli zdají příliš vysoké. „V den 12. dubna byla SCA učiněna velkorysá a pečlivě zvážená nabídka. Jsme proto zklamaní z následného rozhodnutí autorit plavidlo zablokovat,“ uvedla pojišťovací společnost UK Club na účet egyptských úřadů.
Loď nikoho nezranila, ani neznečistila okolí, míní pojišťovatel
Společnost UK Club také podle CNN dodala, že není pojišťovatelem samotné lodi nebo jejího nákladu. Místo toho zodpovídá za určité závazky vůči třetím stranám či problémy s infrastrukturou. Uvedla dále, že požadovanou částku od SCA považuje za nepodloženou. Jako jeden z důvodů uvádí, že loď nezpůsobila při své blokaci znečištění životního prostředí a nikoho nezranila. Opačného názoru je však šéf SCA Osama Rabie. Podle něj je na vině za celou nehodu právě majitel lodi.
Podle egyptských autorit totiž zablokování kanálu ještě více zhoršilo už tak světovou pandemií zasažený a oslabený mezinárodní obchod. Odhady analytické společnosti Lloyd’s List uvádí, že blokáda zadržela mezi Evropou a Asií zboží v hodnotě asi 9,6 miliard dolarů. Z těchto důvodů také chtějí egyptské autority loď držet, dokud požadované peníze nedostanou.
Dle Reuters pak ale dotázaný právník věnující se námořnictví doplnil, že za normálních okolností by byla kompenzace na základě soudního příkazu vyplacena až po bezpečném návratu lodi. „V tomhle případě ale nejspíš autority doufají v okamžité vyplacení,“ uvedl. Loď Ever Given uvízla v Suezském kanálu 23. března, a to s asi 18 tisíci kontejnery na palubě. Specialistům trvalo šest dní plavidlo vysvobodit, což zbrzdilo dopravu asi 400 lodí.