9.2 C
Czech
Pondělí 3. listopadu 2025

Fed znovu snižuje úroky, chce podpořit trh práce

Americká centrální banka podruhé v tomto roce snížila klíčovou úrokovou sazbu. Fed tak reaguje na zpomalující trh práce a obavy z rostoucí nezaměstnanosti. Základní sazba nyní klesla o čtvrt procentního bodu na rozmezí 3,75 až 4 procenta. Krok má zlevnit úvěry a rozhýbat ekonomiku, ale zároveň zvyšuje riziko, že inflace opět nabere sílu.

Na Nový rok ve Francii začal platit zákon zakazující plastové obaly u mnoha druhů ovoce a zeleniny

Reklama
Reklama

Od soboty se ve Francii nesmí prodávat okurky, mrkve, banány či pórky v plastových obalech. Zákon je součástí několikaletého programu Macronovy vlády s cílem vyřadit plasty. Ekologické organizace vyzývají dle The Guardian ostatní země, aby Francii následovaly.

Reklama

Okurky, pomeranče či mrkev už ve Francii od začátku roku 2022 nekoupíte zabalené v plastových obalech. Kolem 30 druhů ovoce a zeleniny totiž dle nového zákona, který vstoupil v platnost na Nový rok, nesmí být v plastu.

Tamní ministerstvo životního prostředí v prohlášení uvedlo, že v našem každodenním životě používáme „nehorázné množství jednorázových plastů“, a že cílem nového zákazu je právě „snížit používání plastů na jedno použití a podpořit jejich nahrazení jinými materiály nebo opakovaně použitelnými a recyklovatelnými obaly“. Prezident Emmanuel Macron označil zákaz za „skutečnou revoluci“.

Dle Macrona to ukazuje závazek země postupně vyřadit plasty na jedno použití do roku 2040 a Francie se tímto zákonem ujímá celosvětového vedení.

Zeleninu či ovoce zabalené v plastu tak nyní nemohou prodávat jak supermarkety, tak další obchody. Přitom do současné chvíle byla dle odhadů takto prodávána v zemi více než třetina ovoce a zeleniny.

Zákaz se týká známých okurek balených jednotlivě do plastu, ale i paprik, cuket, lilků, hrušek, citronů, pomerančů, kiwi či banánů balených do samostatných plastových sáčků.

Výjimku budou mít velká balení a krájené ovoce

Nicméně bude existovat výjimka. A to v případě, že se bude jednat o balení nad 1,5 kilogramu nebo o nakrájené a zpracované ovoce.

Co je ještě v budoucnu potřeba vyřešit, je ovoce jako jsou například borůvky nebo maliny. Těch se zákaz prozatím netýká a je poskytnuta delší lhůta, aby producenti našli alternativy k plastu. Během dalších čtyř let, do roku 2026, budou ale plastové obaly postupně odstraněny u veškerého celého ovoce a zeleniny, dodává deník.

Dávat některým druhům ovoce a zeleniny více času je trochu škoda. Nastala klimatická nouze. Lidé si uvědomují, že je třeba v této otázce urychleně jednat,“ uvedla pro deník Moïra Tourneur, manažerka nevládní organizace Zero Waste France. Na seznamu vyňatého ovoce jsou totiž také například zelené fazolky, broskve a meruňky, které se mnohdy již běžně prodávají volně.

V minulém roce Francie zakázala plastová brčka, kelímky a příbory, a polystyrenové krabice s sebou. Letošní rok budou pak také například veřejná prostranství nucena zajistit vodní fontány, aby se omezilo používání plastových lahví. Restaurace rychlého občerstvení v roce 2022 pak nebudou moci nabízet bezplatné plastové hračky, dodává BBC.

V příštím roce se přidá Španělsko

Ekologičtí aktivisté ale i rozlobení lidé, kteří se nad absurditou některých plastových obalů pozastavují na sociálních sítích, lobují za podobná pravidla i v ostatních zemích. Dle nich zbytečné plastové obaly způsobují škody na životním prostředí.

Kupříkladu Španělsko zavede zákaz plastových obalů na ovoce a zeleninu od roku 2023. Chtějí totiž umožnit podnikům najít alternativní řešení.

V samotné Francii se dle odhadů v roce 2021 prodalo 37 % ovoce a zeleniny zabalené v plastových obalech. Zákaz by nyní dle vlády měl snížit množství jednorázových plastových obalů o více než 1 miliardu kusů ročně.

59 % Britů si dle červnového průzkumu Friends of the Earth a City to Sea myslí, že supermarkety a značky nedělají dost pro to, aby nabízely výrobky, které lze znovu naplnit, opakovaně použít nebo které neobsahují obaly, dodává The Guardian.

Více než 2 miliony lidí pak podepsaly petici Světového fondu na ochranu přírody (WWF). Ta světové vlády vyzývá, aby zastavily krizi znečištění plasty. WWF France uvedla dle deníku, že je důležité nový zákon přivítat jako „pozitivní krok správným směrem“. Je však třeba udělat více práce, aby se skoncovalo se znečištěním plasty, dodala organizace.

Jsme ještě velmi daleko od ekonomiky bez plastů a od všech kroků potřebných k vymýcení znečištění plasty,“ uvedl Pierre Cannet z WWF France.

Ozývají se nicméně i oponenti, že je to moc rychlé a prodejci se nemohou přizpůsobit, či, že prodej volného ovoce je komplikovaný, neboť mnoho zákazníků se ovoce dotýká a lidé nechtějí, aby se jejich ovoce dotýkali jiní zákazníci.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Rezignace George Tidmarshe otřásla důvěrou v FDA

Jeden příspěvek na LinkedIn stačil k tomu, aby se otřásla důvěra ve vedení amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv. Klíčový muž agentury je pryč. Spolu s ním se rozjíždí lavina obvinění, sporů a otazníků, které sahají daleko za hranice jednoho komentáře.

Disney se přel s YouTube TV, diváci přišli o desítky kanálů

Služba YouTube TV vypla všechny stanice společnosti Disney poté, co se obě firmy nedohodly na nové smlouvě. Spor ukončil měsíce vyjednávání, které skončily v okamžiku, kdy vypršela původní dohoda. Z obrazovek zmizely i populární stanice ABC, ESPN, FX, National Geographic, Disney Channel a Freeform. Miliony předplatitelů tak přišly o přístup ke sportovním přenosům i k oblíbeným pořadům.

Shein kvůli tlaku Francie stáhl z nabídky erotické panenky

Francouzské úřady zahájily vyšetřování čínského giganta Shein poté, co se na jeho webu objevily erotické panenky, které podezřele připomínaly dětský vzhled. Firma reagovala okamžitě, sporné produkty stáhla a zahájila interní kontrolu.

Online reklama zůstává hlavním tahounem růstu technologických gigantů

Zatímco svět sleduje miliardové investice do umělé inteligence, velké technologické firmy vydělávají hlavně na reklamě. Meta, Amazon, Alphabet a Microsoft oznámily ve třetím čtvrtletí prudký růst tržeb z digitální reklamy. Meta zvýšila příjmy o 26 procent, Amazon o 24 a Alphabet o 13. I přes ekonomickou nejistotu a obchodní cla zůstává reklamní trh silný a firmy na něm dál bohatnou.

Fed znovu snižuje úroky, chce podpořit trh práce

Americká centrální banka podruhé v tomto roce snížila klíčovou úrokovou sazbu. Fed tak reaguje na zpomalující trh práce a obavy z rostoucí nezaměstnanosti. Základní sazba nyní klesla o čtvrt procentního bodu na rozmezí 3,75 až 4 procenta. Krok má zlevnit úvěry a rozhýbat ekonomiku, ale zároveň zvyšuje riziko, že inflace opět nabere sílu.

Amazon roste díky cloudu a umělé inteligenci

Amazon má za sebou rekordní čtvrtletí. Zatímco e-commerce stagnuje, cloudová divize AWS a umělá inteligence táhnou výsledky vzhůru. Firma zvyšuje investice, zrychluje tempo a čistí vlastní strukturu.

Novo Nordisk vstoupilo do bitvy s Pfizerem o biotechnologii Metsera

Dánský výrobce léků na hubnutí Novo Nordisk rozvířil farmaceutický trh. Společnost podala nevyžádanou nabídku na převzetí americké biotechnologické firmy Metsera, která vyvíjí nové generace léků proti obezitě.

Samsung uvádí internetový prohlížeč pro PC

Samsung vstupuje do nové éry. Po letech vývoje rozšiřuje svůj mobilní prohlížeč Samsung Internet i na počítače. Cílem je nabídnout jednotné a bezpečné prostředí, které propojí všechny zařízení v rámci Galaxy ekosystému.

NEJNOVĚJŠÍ

Rezignace George Tidmarshe otřásla důvěrou v FDA

Jeden příspěvek na LinkedIn stačil k tomu, aby se otřásla důvěra ve vedení amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv. Klíčový muž agentury je pryč. Spolu s ním se rozjíždí lavina obvinění, sporů a otazníků, které sahají daleko za hranice jednoho komentáře.

Disney se přel s YouTube TV, diváci přišli o desítky kanálů

Služba YouTube TV vypla všechny stanice společnosti Disney poté, co se obě firmy nedohodly na nové smlouvě. Spor ukončil měsíce vyjednávání, které skončily v okamžiku, kdy vypršela původní dohoda. Z obrazovek zmizely i populární stanice ABC, ESPN, FX, National Geographic, Disney Channel a Freeform. Miliony předplatitelů tak přišly o přístup ke sportovním přenosům i k oblíbeným pořadům.

Shein kvůli tlaku Francie stáhl z nabídky erotické panenky

Francouzské úřady zahájily vyšetřování čínského giganta Shein poté, co se na jeho webu objevily erotické panenky, které podezřele připomínaly dětský vzhled. Firma reagovala okamžitě, sporné produkty stáhla a zahájila interní kontrolu.

Online reklama zůstává hlavním tahounem růstu technologických gigantů

Zatímco svět sleduje miliardové investice do umělé inteligence, velké technologické firmy vydělávají hlavně na reklamě. Meta, Amazon, Alphabet a Microsoft oznámily ve třetím čtvrtletí prudký růst tržeb z digitální reklamy. Meta zvýšila příjmy o 26 procent, Amazon o 24 a Alphabet o 13. I přes ekonomickou nejistotu a obchodní cla zůstává reklamní trh silný a firmy na něm dál bohatnou.
Reklama
Reklama
Reklama