Boeing je připraven získat podporu Kongresu pro prodloužení blížící se lhůty pro zavedení nového bezpečnostního standardu. Týká se varování v kokpitu pro dvě nové verze nejprodávanějšího letounu 737 MAX. Uvedly to zdroje agentury Reuters.
Společnost se sídlem v Chicagu již měsíce intenzivně lobuje u zákonodárců, aby upustili od termínu 27. prosince, který se týká jejích letadel MAX 7 a MAX 10. Kongres ho stanovil v roce 2020 poté, co při dvou smrtelných nehodách v Indonésii a Etiopii zemřelo 346 lidí.
U.S. lawmakers set to back Boeing 737 Max certification extension https://t.co/Zv51wKARpN
— CNBC (@CNBC) December 20, 2022
Představitelé Kongresu souhlasili s připojením tohoto prodloužení k návrhu zákona o financování operací vlády USA. Požadují nová bezpečnostní vylepšení pro stávající letadla MAX navržená americkou senátorkou Marií Cantwellovou, předsedkyní obchodního výboru Senátu, uvedly zdroje agentury Reuters. Tento zákon o masivních výdajích musí být schválen v příštích dnech.
Cantwellová navrhla požadavek dovybavení stávajících letadel MAX „vylepšeným úhlem náběhu (AOA) a prostředkem k vypnutí varování před přetažením a překročení rychlosti pro všechna letadla MAX,“ uvedla 30. listopadu agentura Reuters.
Chybná data z jediného senzoru, který omylem spustil opakovanou aktivaci softwarové funkce nazvané MCAS, hrála při smrtelných haváriích 737 MAX zásadní roli, píše server CNBC.
Požadavek se nevztahuje na letouny v provozu
Federální úřad pro letectví (FAA) v roce 2020 požadoval, aby Boeing modernizoval letadla. Měl zajistit, že se MCAS bude moci aktivovat pouze v případě, že obdrží data ze dvou senzorů AOA.
Boeing to odmítl komentovat, ale výkonný ředitel Boeing Commercial Airplanes Stan Deal minulý týden uvedl, že výrobce letadel podpořil návrh bezpečnostní modernizace.
Po 27. prosinci musí mít všechna letadla moderní výstražné systémy v kokpitu, aby mohla být certifikována FAA. To by mohlo ohrozit budoucnost MAX 7 a 10. Nebo znamenat významné zpoždění pro nasazení nových letadel – pokud Kongres neschválí legislativu. Požadavek varování se nevztahuje na letouny v provozu, které byly FAA certifikovány dříve.
Boeing v říjnu uvedl, že očekává, že 737 MAX 7 bude certifikován letos nebo v roce 2023. Minulý týden informoval, že MAX 10 by mohl získat certifikaci koncem roku 2023 nebo začátkem roku 2024.
Michael Stumo, jehož dcera zemřela při havárii Ethiopian Airlines, kritizoval rozhodnutí Kongresu. Poznamenal, že Kongres nepořádal žádné slyšení ohledně žádosti Boeingu o prodloužení lhůty. „Žádná data, žádné vyšetření,“ řekl Stumo v pondělí agentuře Reuters. „Takhle umírají lidé v letadlech.“
Podle informací agentury Reuters Boeing minulý týden získal klíčovou podporu od leteckých odborů.