Zájem o elektromobily nezastavila ani nejistota na trzích. Září přineslo rekordní čísla prodejů po celém světě. Čínští výrobci zvyšují náskok před konkurencí i vývoz.
Globální prodej elektromobilů a plug-in hybridů v září vystřelil na nové maximum – 2,1 milionu aut. Meziročně to znamená nárůst o 26 procent, uvedla výzkumná firma Rho Motion. Tahounem zůstává Čína, která prodala asi 1,3 milionu vozů, tedy dvě třetiny světového objemu. „Bez čínského trhu by růst nebyl možný,“ řekl datový manažer Charles Lester z Rho Motion.
Ve Spojených státech pomohla závěrečná vlna zájmu o federální daňové zvýhodnění. Kupující spěchali využít poslední šanci na bonus 7 500 dolarů, který koncem září skončil. Podle Rho Motion ale „s koncem pobídek poptávka prudce klesne“.
China's new energy vehicle (NEV) production jumped 35.2 percent year on year to 11.24 million units during the first three quarters. Sales during the same period climbed 34.9 percent YoY to nearly 11.23 million units, accounting for 46.1 percent of total vehicle sales in China. pic.twitter.com/vwtIoWTo8G
— Economic Daily, China (@EDNewsChina) October 15, 2025
Čína exportuje víc než kdy dřív
Zatímco doma se automobilky potýkají s cenovými válkami a přebytky kapacit, čínský export roste raketovým tempem. Podle China Association of Automobile Manufacturers se vývoz elektromobilů v září meziročně zdvojnásobil na 222 tisíc vozů.
„Domácí trh je přesycený, takže výrobci míří do zahraničí,“ uvedl Chan Ho-him z agentury AP. Společnost BYD, jeden z největších světových výrobců, zaznamenala v Británii skok o 880 procent. Rostoucí zájem hlásí i země jihovýchodní Asie, Blízký východ a Afrika.
Evropský trh přitom zároveň sílí. Září přineslo rekordní prodeje i v Německu a Británii, kde pomáhají státní pobídky a nové levnější modely Tesly.
Napětí na trhu i před zimou
Na druhé straně Atlantiku se očekává ochlazení. Automobilky jako General Motors nebo Hyundai už chystají slevy, aby kompenzovaly ztrátu amerických dotací. Zároveň omezují výrobu, protože poptávka může ve čtvrtém čtvrtletí prudce spadnout.
V Číně se situace jeví opačně – domácí prodej BYD poprvé po více než půl roce klesl. I tak zůstává září, známé jako „zlatý měsíc“ čínského automobilového trhu, obdobím, kdy se uvádí desítky nových modelů a vládní výměnné bonusy zvyšují prodeje.
Zatímco svět řeší cla a napětí v obchodu s elektromobily, čísla z tohoto podzimu ukazují, že přechod k elektrické mobilitě pokračuje – a Čína je v něm o více než jedno kolo napřed.