9.6 C
Czech
Pátek 24. října 2025

Tesla pod tlakem kvůli samořídícím autům

Americké úřady znovu otevřely otázku bezpečnosti samořídících vozů Tesla. Vyšetřování se týká desítek incidentů, při nichž auta projela na červenou, vjela do protisměru nebo způsobila nehodu. Celkem jde o 2,9 milionu vozidel vybavených systémem Full Self-Driving, který má umožnit částečně autonomní jízdu.

Coca-Cola a Nestlé obviněny ze zavádějících tvrzení o recyklaci plastových lahví

Reklama
Reklama

Velké nápojové společnosti klamou zákazníky tvrzením, že jejich plastové lahve na vodu jsou plně recyklované nebo recyklovatelné. Podle serveru BBC či The Guardian to tvrdí spotřebitelské skupiny, které podaly formální stížnost Evropské komisi.

Reklama

Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC) uvedl, že tvrzení, že láhve na vodu od značek vlastněných Coca-Cola, Danone a Nestlé jsou „100% recyklovatelné“ nebo „100% recyklované“, jsou zavádějící. Míra recyklace je v praxi mnohem nižší a lahve obsahují položky, které nelze vyrobit z recyklovaného materiálu. Zároveň zelené obrázky na lahvích dávají „falešnou představu“ o šetrnosti k životnímu prostředí.

Spotřebitelský orgán a dvě ekologické skupiny tedy podaly právní stížnost Evropské komisi kvůli údajnému greenwashingu, jak informoval server BBC.

Coca-Cola uvedla, že její sdělení ohledně obalů lze doložit, zatímco společnost Danone pouze komentovala, že investuje do recyklace. Firma Nestlé se zatím nevyjádřila.

Společnosti jsou obviňovány z greenwashingu, pokud něco označí jako ekologické, zelené nebo udržitelné, když tomu tak není. Takové označení může spotřebitele uvést v omyl, aby si mysleli, že výběrem těchto produktů pomáhají planetě.

Technicky není 100% recyklace možná

Nápojové lahve patří mezi nejběžnější formy plastů znečišťujících evropské pláže. Podle BEUC průměrný Evropan vypije za rok kolem 118 litrů balené vody. Z toho 97 % pochází z lahví vyrobených z plastu, píše The Guardian.

Schopnost recyklovat je závisí však na řadě faktorů, včetně dostupné infrastruktury.

„Důkazy jsou jasné. Plastové lahve na vodu se v Evropě prostě nerecyklují znovu a znovu, aby se staly novými lahvemi,“ řekla Rosa Pritchardová, právnička ve společnosti ClientEarth.

„100% míra recyklace lahví není technicky možná, a to, že jsou lahve vyrobeny z recyklovaného plastu, neznamená, že neškodí lidem a planetě. Je důležité, aby společnosti nevykreslovaly recyklaci jako řešení plastové krize. Místo toho se musí zaměřit na redukci plastů u zdroje.“

Reakce Coca-Coly a Danone

V reakci na to Coca-Cola uvedla, že „pracuje na snížení množství plastových obalů, které používá, a investuje do sběru a recyklace ekvivalentu obalů, které používá“.

„Na našich obalech sdělujeme pouze zprávy, které lze doložit, s jasně uvedenými relevantními kvalifikacemi, které spotřebitelům umožňují činit informovaná rozhodnutí,“ uvedlo.

Společnost Danone ve svém prohlášení píše: „Pevně věříme v cirkularitu obalů a budeme i nadále investovat a vést kampaň za lepší sběrnou a recyklační infrastrukturu spolu s našimi partnery.“

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.

Masivní výpadek Amazon Web Services ochromil internet

Rozsáhlý výpadek cloudové infrastruktury Amazon Web Services v pondělí narušil provoz mnoha světových webů a aplikací. Událost znovu otevřela otázku, jak zranitelný je digitální svět, který stojí na několika málo technologických gigantech.

Čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední rok

Tempo růstu čínské ekonomiky zpomalilo na nejnižší úroveň za posledních dvanáct měsíců. Na vině jsou přetrvávající problémy na trhu s nemovitostmi a znovu eskalující obchodní napětí se Spojenými státy.

Kering přehodnocuje směr. Za čtyři miliardy eur prodává kosmetickou divizi L’Oréalu

Francouzský gigant Kering, známý především díky značkám Gucci či Saint Laurent, se chystá k jednomu z největších přesunů ve své historii. Pod novým vedením prodává svou kosmetickou divizi společnosti L’Oréal a mění strategii, která měla původně z Keringu udělat hráče i v beauty segmentu.

Pokémonové karty táhnou. Obchodům vydělávají miliardy

Papírové kartičky s obrázky pokémonů nebo sportovců se znovu mění ve zlatý důl. Prodeje sběratelských karet letos vystřelily o desítky procent a řetězce jako Target či Walmart hlásí rekordní čísla. Oslovují nejen děti, ale i dospělé, kteří si chtějí splnit dávné sny z dětství.

NEJNOVĚJŠÍ

American Airlines mění obchodního ředitele. Na post usedne zkušený stratég Nathaniel Pieper

American Airlines sáhla k výrazné personální změně. Obchodním ředitelem se stává Nathaniel Pieper, letecký veterán s bohatými zkušenostmi napříč oborem. Má za úkol zefektivnit výnosy a obnovit důvěru trhu.

Amazon testuje chytré brýle s umělou inteligencí pro své řidiče

Amazon zkouší nové brýle s rozšířenou realitou, které mají řidičům usnadnit doručování zásilek. Zařízení využívá umělou inteligenci, kamery i počítačové vidění, aby zobrazovalo navigaci, skenovalo balíky a zaznamenávalo doručení. A to vše bez nutnosti používat telefon.

Travis Kelce vstupuje do zábavního průmyslu a investuje do Six Flags

Hvězda amerického fotbalu Travis Kelce mění hřiště za horské dráhy. Společně s investiční firmou JANA Partners a skupinou manažerů kupuje téměř desetinu akcií zábavního giganta Six Flags. Noví investoři chtějí oživit značku, která ztrácí dech.
Reklama
Reklama
Reklama