Více
    18.8 C
    Czech
    Pondělí, 8 srpna, 2022

    Evropská komise zkoumá, zda Google nenarušuje férovou soutěž na poli online reklam

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    K řadě už probíhajících investigací zaměřených na společnost Google se v úterý přidala Evropská komise. Bude zkoumat, zda technologický gigant nedominuje v oblasti online reklam na úkor rivalů.

    Skrz svou roli jako prodejce reklamního prostoru, prostředníka při prodeji online reklamy i shromažďovatele uživatelských dat by totiž Google mohl bránit férové soutěži. Uvedl to server BBC. Kvůli podobnému obvinění musela společnost na začátku června zaplatit pokutu ve Francii.

    Jedním z hlavních obvinění Evropské komise je, že Google ztěžuje přístup jednotlivých inzerentů k zákazníkům skrz reklamy. Zároveň ale také znemožňuje vydavatelům, například různým online médiím, aby skrz reklamy financovali svůj obsah. Technologický gigant rovněž může ovládat férovou soutěž tím, že manipuluje s daty uživatelů získaných pro reklamní účely. Naopak je poté využívá pro svůj vlastní prospěch. Investigace Evropské komise, kterou oznámila v úterý, navazuje na předchozí průzkum z roku 2019.

    „Je znepokojující, že se Google nachází ve všech stupních dodavatelského řetězce pro online reklamy,“ uvedla viceprezidentka Evropské komise Margrethe Vestager. „Google sbírá data pro cílené reklamy, prodává reklamní prostor a jedná jako prostředník v oblasti online inzerce,“ přiblížila. Dále je podle ní důležité zaměřit se především na férovou soutěž, jelikož je základem pro existenci jak inzerentů, tak vydavatelů, kteří prostor na svých stránkách pro umístění reklam nabízejí. Mluvčí společnosti Google odpověděla, že „Evropské komisi zodpovíme otázky a ukážeme jí výhody našich produktů pro evropské podnikatele a zákazníky“.

    Kvůli neférovému chování v oblasti online reklam Google už dříve ve Francii zaplatil pokutu 220 milionů eur

    Podle serveru CNN získává společnost Google z reklam 80 procent svého příjmu. Novináři z Reuters zase odhadují, že podnikání v online reklamách vyneslo společnosti minulý rok okolo 147 miliard dolarů. Vedení Google se proti obviněním ohradilo s tím, že si vydavatelé při využívání jejich služeb stále ponechávají 70 procent z výnosu reklam. Zároveň tvrdí, že inzerenti pro nákup reklam využívají i konkurenční stránky. Evropská unie pak už v minulosti vedla investigace například ohledně služeb online nakupování Google, pravidel fungování Androidu nebo smluv týkajících se služby AdSense.

    Vzhledem k činnosti Evropské unie, která se čím dál více soustředí na regulaci obrovských technologických firem, se objevují nespokojené hlasy obávající se diskriminace amerických podniků. Viceprezidentka Evropské komise Margrethe Vestager se však vůči takovým obviněním ohradila. Na začátku června musela společnost Google také zaplatit pokutu 220 milionů eur ve Francii. Výsledek tamní investigace totiž uznal, že technologický gigant jednal neférově právě na poli online reklam. V reakci vedení Google oznámilo, že zavede změny ve fungování svých platforem.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Reklama