Carlos Tavares překvapivě odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti Stellantis, mateřské společnosti významných automobilových značek jako Jeep a Chrysler. Jeho odchod následuje po období klesajících zisků a rostoucí kritiky. Jako hlavní důvod rezignace představenstvo uvedlo „odlišné názory“.
Automobilový průmysl zažívá otřesy. Mezi ně patří i náhlý odchod Carlose Tavarese z funkce generálního ředitele společnosti Stellantis. Překvapivé oznámení přišlo v neděli, téměř o rok dříve, než mělo dojít k Tavaresově plánovanému odchodu. Stellantis, který vznikl spojením skupin PSA a Fiat Chrysler Automobiles v roce 2021, zaznamenal pokles zisku a ceny akcií. Představenstvo vyjádřilo vděčnost za jeho služby, ale v prohlášení přiznalo, že k tomuto rozhodnutí vedly „odlišné názory“.
Stellantis Chief Executive Carlos Tavares resigned two months after a profit warning shaved off 40% of the carmaker’s value https://t.co/LBIDznoAZ1 pic.twitter.com/6umUMDtZ7E
— Reuters (@Reuters) December 2, 2024
Odlišné vize a strategie
V posledních měsících čelil Tavares intenzivní kritice z mnoha stran, včetně investorů, prodejců a zástupců odborů. Podle zpráv zaváděl agresivní strategie zaměřené na snižování nákladů a ukončování výroby méně ziskových modelů vozů, což se nelíbilo mnoha zainteresovaným stranám.
„Soustředil se na krátkodobé cíle, nikoli na dlouhodobější cíle skupiny, a podařilo se mu tím všechny rozzlobit,“ poznamenal zdroj obeznámený s diskusemi v představenstvu. Tam vznikl konflikt ohledně Tavaresovy vize a strategie, zejména když zesílil tlak na zvrácení poklesu prodejů.
Tavares si již dříve vysloužil uznání za své působení ve skupině PSA, kterou po téměř finančním kolapsu dovedl zpět k ziskovosti. Jeho vedení společnosti Stellantis však nebylo bez problémů. Přestože ho představenstvo veřejně podporovalo, s přibývající kritikou se nálady měnily.
Zmatky v automobilovém průmyslu ovšem nekončí u společnosti Stellantis. Se změnami a problémy se potýkají i další významní hráči v odvětví. Například finanční ředitel společnosti Nissan Stephen Ma údajně odstupuje, zatímco zaměstnanci Volkswagenu v Německu plánují stávky kvůli pracovním problémům.