9.7 C
Czech
Úterý 23. dubna 2024

Ryanair a Wizz Air často nejsou po započtení dodatečných nákladů nejlevnější variantou, uvádí analýza

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, které jsou známé svými levnými tarify, se po započtení dodatečných nákladů často ukazují jako dražší než jejich konkurenti. Uvádí to nedávná analýza organizace Which?.

Globální letecké společnosti předpovídají v roce 2023 návrat k ziskovosti

Globální letecký průmysl bude v příštím roce poprvé od roku 2019 opět ziskový. Po téměř dvou letech omezení kvůli pandemii covid-19 pokračuje oživení letecké dopravy, uvedla v úterý průmyslová asociace. Informovala o tom agentura Reuters či server Flight Global.

Letecké společnosti ztratily v letech 2020 a 2021 kvůli pandemii desítky miliard dolarů. Nicméně letecká doprava se už částečně zotavila a některá letiště se s tím jen těžko vyrovnávala.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) očekává v příštím roce čistý zisk tohoto odvětví ve výši 4,7 miliardy dolarů. Odhaduje, že budou odbaveny více než 4 miliardy cestujících. Dříve uvedla pouze to, že zisky budou v roce 2023 „na dosah“.

Pro rok 2022 IATA snížila svou předpověď ztrát v celém odvětví na 6,9 miliardy dolarů z původních 9,7 miliardy dolarů.

„Je to velký úspěch vzhledem k rozsahu finančních a ekonomických škod způsobených vládou uvalenými pandemickými omezeními,“ řekl generální ředitel IATA Willie Walsh, když komentoval předpokládaný návrat k zisku v roce 2023.

Spor aerolinek s letišti kvůli poplatkům

Bývalý šéf British Airways a IAG však varoval, že mnoho leteckých společností bude mít v příštím roce i nadále potíže. Jako důvody uvedl předpisy, vysoké náklady a nekonzistentní vládní politiku. Znovu otevřel dlouhotrvající slovní válku s letišti.

„Je velmi důležité, aby každý pochopil, jak křehké je oživení. Ano, zotavujeme se. Ano, dynamika se zlepšuje. Ano, očekáváme, že se to bude v roce 2023nadále zlepšovat,“ řekl Walsh na každoroční tiskové konferenci pro média.

„Ale marže, se kterými operujeme, jsou velmi malé. Nemůžeme tolerovat situaci, kdy se zejména letiště snaží podrazit letecké společnosti a jejich cestující výrazným zvýšením letištních poplatků. Na každém centu záleží.“

Letiště si stěžují, že nedostala státní podporu jako dopravci. Kvůli narušení cestování souvisejícím s pandemií ukázala prstem na letecké společnosti. Obchodní asociace letištního průmyslu nebyla okamžitě k dispozici k vyjádření, píše agentura Reuters.

Riziko poklesu

IATA věří, že celosvětová úroveň letecké dopravy se do roku 2024 vrátí na úroveň před covidem. V čele mají být Spojené státy a asijsko-pacifický region má podle odhadů „znatelně zaostávat“.

Asociace leteckého průmyslu zveřejnila svou nejnovější prognózu 6. prosince. V ní uvádí, že region Severní Ameriky – o kterém tvrdí, že bude ziskový již v roce 2022 – bude hlavním motorem ziskovosti v příštím roce. V regionech Evropy a Středního východu se očekávají malé zisky. Asijsko-pacifický trh zůstane vedle Latinské Ameriky a Afriky v červených číslech, uvádí server Flight Global.

Hlavní ekonomka IATA Marie Owens Thomsenová varovala, že riziko pro nejnovější prognózy v tomto sektoru zůstává „vychýlené směrem dolů“ a „klíčovou proměnnou“ bude Čína.

Peking začal uvolňovat striktní politiku nulového covidu. Už ve středu může oznámit 10 nových opatření k jejímu zmírnění. Pokud Čína neuvolní omezení, bude to mít vliv na ziskovost leteckých společností.

Dalším rizikem pro výhled na rok 2023 je, že některé ekonomiky upadnou do recese.

Sledujte nás na sítích

Ryanair a Wizz Air často nejsou po započtení dodatečných nákladů nejlevnější variantou, uvádí analýza

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, které jsou známé svými levnými tarify, se po započtení dodatečných nákladů často ukazují jako dražší než jejich konkurenti. Uvádí to nedávná analýza organizace Which?.

Portálový jeřáb pomůže s těžkým nákladem v halách

Zvyšování produktivity a efektivity je dnes pro udržení konkurenceschopnosti klíčové. Jedním z technologických řešení, které může významně přispět k optimalizaci pracovních procesů v halách,...

Miliardář Daniel Křetínský zvažuje novou nabídku na převzetí Royal Mail

Český miliardář Daniel Křetínský zvažuje obnovení nabídky na převzetí vlastníka Royal Mail poté, co byla odmítnuta jeho původní nabídka ve výši 3,2 miliardy liber. Labouristická strana naznačila, že je vyhlídce na převzetí ze strany Křetínského otevřená. Podnikatel je rovněž spolumajitelem West Ham United a vlastní podíl v Sainsbury's.

NEJNOVĚJŠÍ

Ryanair a Wizz Air často nejsou po započtení dodatečných nákladů nejlevnější variantou, uvádí analýza

Nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a Wizz Air, které jsou známé svými levnými tarify, se po započtení dodatečných nákladů často ukazují jako dražší než jejich konkurenti. Uvádí to nedávná analýza organizace Which?.

Portálový jeřáb pomůže s těžkým nákladem v halách

Zvyšování produktivity a efektivity je dnes pro udržení konkurenceschopnosti klíčové. Jedním z technologických řešení, které může významně přispět k optimalizaci pracovních procesů v halách,...

Miliardář Daniel Křetínský zvažuje novou nabídku na převzetí Royal Mail

Český miliardář Daniel Křetínský zvažuje obnovení nabídky na převzetí vlastníka Royal Mail poté, co byla odmítnuta jeho původní nabídka ve výši 3,2 miliardy liber. Labouristická strana naznačila, že je vyhlídce na převzetí ze strany Křetínského otevřená. Podnikatel je rovněž spolumajitelem West Ham United a vlastní podíl v Sainsbury's.