Nová předběžná zpráva kanadského Úřadu pro bezpečnost dopravy odkrývá klíčové okolnosti nehody letu Delta 4819. Letadlo mířilo 17. února do Toronta, kde vlivem rychlého klesání a potíží s podvozkem havarovalo. Incident způsobil zranění 21 cestujících.
Vyšetřovatelé zdůrazňují, že těsně před přistáním letoun dosáhl rychlosti 249 kilometrů v hodině a prudce zvýšil klesání. Tato zjištění potvrdila i analýza dat z letových záznamníků, která přinesla detailní obrázek posledních vteřin před dopadem na ranvej. Varovný systém se aktivoval jen pár vteřin předtím, než pravý hlavní podvozek selhal.
Investigators are focusing on a critical landing gear failure that caused a Delta Connection jet to crash-land at Toronto Pearson Airport. https://t.co/DouHE1tdgv
— USA TODAY Travel (@usatodaytravel) March 20, 2025
Vyšetřovatelé uvádějí, že při přistávání byly zaznamenány výrazné výkyvy ve vertikální rychlosti letu. Podle zveřejněných údajů systém varování před přiblížením k zemi spustil poplach „rychlost klesání“ pouhou sekundu poté, co došlo k prudkému nárůstu klesání ve 2:12:40 místního času. Letoun se v tu chvíli nacházel mírně pod doporučeným klouzavým svahem. Tato odchylka spolu s nepříznivými povětrnostními podmínkami přispěla k náročné situaci, s níž se musela posádka v krátkém čase vyrovnat. Zpráva rovněž naznačuje, že počasí v oblasti bylo ve chvíli incidentu proměnlivé, což mohlo sehrát významnou roli při řízení letounu v poslední fázi letu.
Sekvence událostí během havárie
Krátce před dosednutím letadlo kleslo pod bezpečnou klouzavou rovinu. V okamžiku kontaktu s dráhou praskla boční vzpěra pravého hlavního podvozku. Podvozek se pak zlomil, utrhl část křídla a způsobil únik paliva. Následný požár ohrozil lidi na palubě letounu provozovaného regionální společností Endeavor Air, kde se nacházelo 80 osob – 76 cestujících a čtyři členové posádky.
Letadlo se převrátilo vzhůru nohama a zastavilo se s cestujícími připoutanými na svých sedadlech. Dvě osoby utrpěly vážná zranění, ale díky rychlé evakuaci se všichni dostali ven. Pilot měl přes 3 570 letových hodin, zatímco první důstojník disponoval 1 422 hodinami. Generální ředitel společnosti Delta Ed Bastian zdůraznil kvalitu výcviku posádky, díky které proběhla evakuace úspěšně.
Vyšetřování nadále pokračuje a úřady zkoumají, zda za nehodou stojí selhání technických komponent, operační chyby nebo kombinace obou faktorů. Společnosti Delta a Endeavor Air deklarovaly, že budou s vyšetřovateli úzce spolupracovat a poskytnou veškeré potřebné informace o údržbě letounu, záznamech posádky i záznamech o počasí. Konečná zpráva by měla odpovědět na otázky týkající se důvodů prudkého klesání letadla vysokou rychlostí a detailně rozebrat chronologii technických selhání.