Honda a Nissan uzavřely strategickou dohodu o fúzi, jejímž cílem je vytvořit třetího největšího výrobce automobilů na světě podle prodejů. Obě společnosti čelí rostoucí konkurenci v oblasti elektrických vozidel. K fúzi se může připojit také Mitsubishi Motors. Cílem plánu je dokončit fúzi do srpna 2026.
Společnosti Honda a Nissan oficiálně oznámily své plány na fúzi. V současnosti se potýkají s tvrdou konkurencí ze strany nově vznikajících výrobců elektromobilů (EV), jako jsou Tesla a BYD. Oba japonští automobiloví giganti podepsali memorandum o porozumění, v jehož rámci hodlají do roku 2026 vytvořit společný holding.
Cílem fúze je dále posílit jejich pozice v rychle se měnícím automobilovém prostředí, zejména v souvislosti s přechodem odvětví od fosilních paliv k elektromobilitě. V případě úspěchu by se nový subjekt stal třetím největším výrobcem automobilů na světě. Zaostával by pouze za společnostmi Toyota a Volkswagen.
Nissan Shares Surge 23% After Report Of Merger Talks With Hondahttps://t.co/VBGFVzVvFP pic.twitter.com/VOyqhFiaY6
— Forbes (@Forbes) December 18, 2024
Mitsubishi Motors, která je momentálně součástí aliance Nissan, rovněž jedná o připojení k tomuto holdingu. Cílem spolupráce je spojením zdrojů, znalostí a technologií podpořit inovace a přizpůsobit se ekologickým výzvám, kterým automobilový průmysl čelí.
Prezident společnosti Honda, Tošihiro Mibe, vyjádřil důležitost této integrace. „Vytváření nové hodnoty mobility spojením zdrojů včetně znalostí, talentů a technologií… je nezbytné pro překonání náročných ekologických změn, kterým automobilový průmysl čelí.“ Finální sloučená společnost by mohla mít na základě tržní kapitalizace všech tří společností ohromující tržní hodnotu přesahující 50 miliard dolarů.
Problémy Nissanu a panující skepse
Jak Honda, tak Nissan čelí v poslední době potížím. Nissan se potýká s drastickým poklesem zisků a v polovině roku 2024 vykázal meziroční pokles o ohromujících 90 procent. Společnost navíc po čtvrtletní ztrátě oznámila plány na zrušení přibližně 9 000 pracovních míst, což představuje 6 procent celosvětové pracovní síly.
Generální ředitel společnosti Nissan Makoto Učida naznačil potenciální přínosy fúze: „Pokud se uskuteční, věřím, že spojením silných stránek obou společností můžeme zákazníkům po celém světě poskytnout jedinečnou hodnotu.“
Navzdory těmto optimistickým prognózám provází fúzi skepse. Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn označil dohodu za „zoufalý krok“ a zpochybnil potenciální synergie mezi oběma společnostmi. Ghosn, který od svého zatčení v roce 2018 čelí značné kontroverzi, poznamenal, že očekávaná integrace může být obtížně zvládnutelná.
Nicméně spojení společností Honda a Nissan představuje pro japonský automobilový průmysl klíčový okamžik, který signalizuje potenciální oživení konkurenčního trhu s elektromobily.