Agresivní snížení cen elektrických vozů společnosti Tesla podnítilo poptávku, řekl ve středu generální ředitel Elon Musk. Zmírnil tak obavy, že slabá ekonomika omezí zájem kupujících. Informaci přinesla agentura Reuters či server The Business Standart.
Společnost ve středu mírně překonala cíle Wall Street ohledně tržeb a zisku za čtvrté čtvrtletí. A to navzdory prudkému poklesu ziskových marží vozidel. Snaží se ujistit investory, že může snížit náklady, aby se vyrovnala s recesí a s intenzivnější konkurencí v následujícím roce.
Hluboké snížení cen tento měsíc postavilo Teslu do pozice iniciátora cenové války. Ale její prognóza 37% nárůstu objemu aut za rok na 1,8 milionu vozů byla nižší než v roce 2022.
Nicméně Musk podle agentury Reuters prohlásil, že bez vnějšího narušení by dodávky v roce 2023 mohly dosáhnout až na číslo 2 milionů vozidel.
Tesla CEO Elon Musk says price cuts triggered big demand, 2023 sales could hit 2 million vehicles https://t.co/uNgHRseNWt pic.twitter.com/yM79T6FImk
— Reuters (@Reuters) January 26, 2023
Poptávka bude dobrá, říká Musk
Tesla čelí slabší ekonomice, proto jsou její prodejní vyhlídky pro investory klíčové. Společnost uvedla, že si zachovává dlouhodobý cíl složeného ročního nárůstu tržeb o 50 %.
„Tyto změny cen skutečně dělají rozdíl pro průměrného spotřebitele,“ řekl Elon Musk s tím, že objednávky vozidel byly v lednu zhruba dvojnásobné. To vedlo automobilku k malému zvýšení cen SUV Model Y.
Také dodal, že očekával „celkem obtížnou recesi v tomto roce“, ale poptávka po vozidlech Tesla „bude dobrá navzdory pravděpodobné kontrakci na automobilovém trhu jako celku.“
Akcie Tesly v rozšířeném obchodování vzrostly o 5,3 %.
Vozidla potřebují aktualizace
Společnost se spoléhá na starší produkty. Musk se nechal slyšet, že nezahájí výrobu nového elektrického pickupu Cybertruck dříve než příští rok. Agentura Reuters v listopadu uvedla, že vysoce očekávaný model se nebude vyrábět ve velkém až do konce tohoto roku.
Tesla upřesní plány pro „platformu vozidel nové generace“ na svém investorském dni v březnu.
Vozidla Tesla „všechna zoufale potřebují aktualizace nad rámec softwaru,“ řekla Jessica Caldwell, výkonná ředitelka společnosti Edmunds. „Je nepravděpodobné, že by se Cybertruck pokusil dosáhnout masového trhu jako konkurenti z Detroitu,“ cituje ji server The Business Standart.
Tesla uvedla, že neočekává smysluplný krátkodobý růst objemu od Číny, protože její továrna v Šanghaji běžela téměř na plnou kapacitu a odrazila se od výrobních problémů na začátku tohoto roku. „Dokonce i malé ochlazení poptávky bude mít významné důsledky pro konečný výsledek,“ myslí si Sophie Lund-Yates, analytička společnosti Hargreaves Lansdown.
Vyšší náklady snižují marže
Tesla uvedla, že její ziskové marže v automobilovém průmyslu, které ve vykazovaném čtvrtletí klesly na dvouleté minimum 25,9 %, budou nad 20 %, pod tlakem nákladů na zvýšení výroby baterií a nových továren v Berlíně a Texasu. Také se projeví vyšší náklady na suroviny, komodity, logistiku a záruky.
Obecně se očekává, že marže budou pod dalším tlakem agresivního snižování cen. Tesla, která od začátku roku 2021 provedla řadu zvýšení cen, obrátila kurz. V prosinci nabídla slevy ve Spojených státech, po čemž následovalo snížení cen až o 20 % tento měsíc.
Analytici uvedli, že ziskovost Tesly jí dává prostor ke snižování cen a tlaku na soupeře. Čistý zisk společnosti 9 000 USD na vozidlo v minulém čtvrtletí byl více než sedmkrát vyšší než srovnatelná hodnota Toyota Motor Corp ve třetím čtvrtletí.
Musk odmítl spekulace, že jeho politické komentáře na Twitteru poškozují značku Tesla. „Možná nejsem u některých populární,“ řekl, „ale pro drtivou většinu lidí můj počet sledování mluví sám za sebe.“ Má 127 milionů sledujících.