13 C
Czech
Neděle 19. května 2024

Pokuta a odškodnění pasažérů: Qantas souhlasí s vyplacením 120 milionů dolarů kvůli „letům duchů“

Letecká společnost Qantas Airways souhlasila s tím, že zaplatí rekordní pokutu 100 milionů australských dolarů a 20 milionů dolarů jako odškodnění pro cestující, aby urovnala soudní spor týkající se letenek, které prodávala na zrušené lety.

Některé sazby v námořní dopravě klesají, ale skutečné snížení cen je v nedohlednu

Ceny v nejkolísavějším segmentu námořní dopravy klesají. Maloobchodníci by však neměli očekávat úlevu až do jarní sezóny nového vyjednávání smluv, uvádějí odborníci z oboru. Analýzu přinesla agentura Reuters.

Spotové sazby, které pokrývají od 10 % do 40 % zásilek námořních kontejnerů a jsou považovány za klíčový ukazatel zdraví tohoto odvětví, zažívají volný pád. Důvodem je nadcházející recese v kombinaci se splasknutím dovozní bubliny v USA, která souvisela s pandemií.

Náklady na odeslání kontejneru z Asie do Spojených států na spotovém trhu citlivém na poptávku klesly o více než 80 % ze zářijového maxima. To se podle platformy pro rezervaci nákladní dopravy Freightos pohybovalo nad 20 000 USD za 40stopý kontejner.

Velcí dopravci jako Mediterranean Shipping a A.P. Moller-Maersk také očekávají dodání stovek nových kontejnerových lodí. To zvyšuje riziko, protože dopravci již mají více lodí, než potřebují na pokrytí klesající poptávky, píše server U.S. News.

„Po letech pandemie covid-19, kdy měli dopravci absolutní kontrolu, je na trhu pocit doby návratnosti,“ řekl Peter Sand, hlavní analytik platformy Xeneta pro srovnávání sazeb letecké a námořní přepravy.

Masivní snížení cen nenastane

Nicméně nejlepší zákazníci jako Walmart, Home Depot a Amazon nebudou nutně diktovat podmínky během jednání o smlouvách, ke kterým dochází obvykle kolem května, uvádějí podle agentury Reuters odborníci. Částečně je to proto, že přepravci, kteří každoročně přepravují tisíce kontejnerů, chtějí předvídatelné ceny.

Velcí dopravci „vstupují do nákupní sezóny… chtějí vědět, kolik bude jejich přeprava stát. Nemají zájem hrát na (spotovém) trhu“ nakupováním za nižší sazby, řekl expert na přepravu John McCown.

Ve stejné době Maersk a další dopravci informovali investory, že budou nadále zvyšovat sazby a rušit cesty, aby reflektovali klesající poptávku.

„Americký spotřebitel by neměl očekávat, že to povede k masivnímu snížení cen. To se prostě nestane,“ řekl Jason Miller, profesor na Michigan State University.

Sazby v roce 2023 poklesnou na polovinu

Dopravci zvýšili sazby a užívali si rekordní zisky během pandemického nárůstu poptávky po přepravních službách. Mnoho dopravců upřednostňovalo náklady s vyššími spotovými sazbami. Tento trend se však začal ke konci loňského roku posouvat v důsledku poklesu dovozu maloobchodního zboží, jako je nábytek, spotřebiče a oděvy.

Generální ředitel kontejnerové přepravní společnosti Ocean Network Express Jeremy Nixon v prosinci uvedl, že krátkodobé spotové sazby „klesají“.

Podle námořní poradenské společnosti Drewry, která očekává, že smluvní sazby v roce 2023 poklesnou na polovinu, mezitím sazby dlouhodobých smluv skončily v roce 2022 asi o 20 % níže, než byl pandemický vrchol. Ten činil více než 8 000 USD za kontejner. Předpověď do budoucna zní 3 200 USD. Pro srovnání předpandemická sazba byla 1 500 USD za kontejner.

Několik faktorů by mohlo podpořit dlouhodobé smluvní sazby, včetně otřesů způsobených propuknutím nové vlny pandemie covid-19 v Číně, války na Ukrajině a vysokých nákladů na pracovní sílu.

Sledujte nás na sítích

Jihokorejský Doosan investuje tři miliardy korun do výroby turbín v Plzni

Jihokorejský gigant Doosan plánuje investovat tři miliardy korun do své plzeňské dceřiné společnosti Doosan Škoda Power. Tato investice umožní přesunutí výroby generátorů a turbín pro elektrárny, včetně těch pro malé modulární reaktory, a vytvoření centra pro vodíkové spalovací turbíny v Evropě.

Čínské společnosti získaly další nabídky na těžbu ropy a zemního plynu v Iráku

V posledním licenčním kole v Iráku dominovaly čínské společnosti v nabídkovém řízení na projekty průzkumu těžby ropy a zemního plynu. Ministr ropného průmyslu této blízkovýchodní země potvrdil, že čínské firmy získaly čtyři nabídky a předčily tak ostatní mezinárodní konkurenty.

NEJNOVĚJŠÍ

Jihokorejský Doosan investuje tři miliardy korun do výroby turbín v Plzni

Jihokorejský gigant Doosan plánuje investovat tři miliardy korun do své plzeňské dceřiné společnosti Doosan Škoda Power. Tato investice umožní přesunutí výroby generátorů a turbín pro elektrárny, včetně těch pro malé modulární reaktory, a vytvoření centra pro vodíkové spalovací turbíny v Evropě.

Čínské společnosti získaly další nabídky na těžbu ropy a zemního plynu v Iráku

V posledním licenčním kole v Iráku dominovaly čínské společnosti v nabídkovém řízení na projekty průzkumu těžby ropy a zemního plynu. Ministr ropného průmyslu této blízkovýchodní země potvrdil, že čínské firmy získaly čtyři nabídky a předčily tak ostatní mezinárodní konkurenty.