Německý kancléř Olaf Scholz během své třídenní návštěvy Číny vyzval vedoucí představitele čínského průmyslu k dodržování férových obchodních praktik. Varoval před nadprodukcí a porušováním autorských práv.
Kancléř v doprovodu vrcholných představitelů podnikatelské sféry a tří ministrů vlády zdůraznil význam vzájemného přístupu na trhy. Zejména pak v automobilovém průmyslu.
Scholz v projevu ke studentům na univerzitě Tongji v Šanghaji prohlásil: „Jediné, co musí být vždy jasné, je to, že konkurence je férová. To znamená, že nesmí docházet k dumpingu či nadvýrobě. Také nesmí být porušována práva duševního vlastnictví.“ Apeloval také na čínské úřady, aby usnadnily byrokratické procesy pro společnosti, které chtějí v Číně zřídit výrobní kapacity.
German Chancellor Olaf Scholz pressed his case for an open and fair European market for Chinese cars but warned against dumping, overproduction and intellectual property infringements as he spoke to a group of students in Shanghai https://t.co/5WZoZWuosa
— Reuters (@Reuters) April 15, 2024
Závislost Německa i celé Evropy na Číně
Tato návštěva je první od doby, kdy Německo loni v červenci zahájilo strategii „odstraňování rizik“. Jejím cílem je snížit hospodářskou závislost Německa na Číně, druhé největší ekonomice světa. Tato strategie byla částečně reakcí na pandemii covid-19, která odhalila velkou závislost Evropy na Číně, pokud jde o zdravotnické prostředky. A to včetně masek, osobních ochranných prostředků a zařízení pro testování koronavirů.
Návštěva kancléře přichází také v době, kdy je německá ekonomika závislá na Číně v oblasti průmyslového zboží více než kdykoli předtím. Čínské výrobky, zejména solární panely a větrné turbíny, zaplavily evropské trhy. Často utlumily domácí výrobu a vedly k bankrotu některých společností. Za hrozbu pro evropské výrobce jsou považovány také čínské automobilky. Rovněž i společnosti zabývající se elektronickým obchodem, jako je Temu a značka rychlé módy Shein.
Očekává se, že Scholz bude v úterý s prezidentem Si Ťin-pchingem diskutovat o etických, environmentálních a ekonomických důsledcích těchto obchodních praktik a o dalších otázkách lidských práv. Na programu jednání je také rostoucí podpora Ruska ze strany Číny. Zejména dodávky vojenského materiálu do Moskvy, a probíhající konflikt s Tchaj-wanem.
Navzdory tlaku, aby podpořil výzvu předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové k přijetí opatření, která by zabránila zaplavení trhu čínskými výrobky, Scholz tvrdil, že prosazování spravedlivé hospodářské soutěže by mělo vycházet ze „sebevědomé konkurenceschopnosti, a nikoli z protekcionistických pohnutek“. Jako příklad uvedl vstup japonských a jihokorejských automobilů na evropský trh. „Nyní jsou v Německu japonská auta a v Japonsku německá auta. A totéž platí pro Čínu a Německo.“