Podle nejnovějších údajů z odvětví došlo ve Spojeném království k poklesu podílu elektromobilů na trhu. Společnost výrobců a obchodníků s automobily (SMMT) oznámila, že 15,2 procenta nových automobilů registrovaných v březnu bylo čistě elektrických, což je pokles oproti 16,2 procentu ve stejném období loňského roku.
Odvětvová organizace tento pokles přičítá „náročnému ekonomickému prostředí“, které spočívá v nízkém růstu, slabé spotřebitelské důvěře a vysokých úrokových sazbách. To pro řidiče představuje větší výzvu ohledně investic do nových technologií.
Prodej elektromobilů sice v březnu meziročně vzrostl, ale to bylo způsobeno především investicemi do vozových parků, nikoliv soukromými řidiči, uvedl SMMT. Zájem o hybridní elektromobily vzrostl v březnu oproti předchozímu roku o téměř 20 procent na 44 550 vozů. Počet nově registrovaných bateriových elektromobilů se zvýšil o téměř 4 procenta na 48 300 vozů.
„Pomalý soukromý trh a klesající podíl elektromobilů na trhu ukazují, jaká výzva nás čeká,“ uvedl Mike Hawes, výkonný ředitel SMMT. Dodal, že výrobci sice nabízejí atraktivní nabídky, ale nemohou přechod financovat donekonečna.
Electric cars lose share as private sales fall https://t.co/GyWoKkv2FK
— BBC News (UK) (@BBCNews) April 4, 2024
Slábne zájem o elektromobily?
Zpráva přichází v době, kdy přední výrobci elektromobilů Tesla a čínská firma BYD vykázali v prvním čtvrtletí letošního roku výrazný pokles prodeje. To vyvolává obavy, že poptávka po elektromobilech může slábnout.
Navzdory těmto problémům zaznamenal britský trh s automobily v březnu již dvacátý měsíc po sobě růst, když počet registrací vzrostl o 10,4 procenta. Stále však zůstává o více než 30 procent nižší než před pandemií. Registrace soukromých kupujících klesly o 7,7 procent a registrace malých podniků zaznamenaly 8procentní pokles. Naproti tomu investice do vozových parků vzrostly o téměř 30 procent, a to díky „přesvědčivým daňovým pobídkám“ pro elektromobily, jak uvádí SMMT.
Daňové pobídky pro soukromé uživatele by pomohly
Průmyslový orgán znovu vyzval vládu, aby motivovala soukromé kupce k přechodu na elektrický pohon, mimo jiné snížením DPH na veřejné nabíjení elektromobilů. „Vládní podpora soukromých spotřebitelů, nejen podniků a vozových parků, by byla pozitivním signálem a zajistila by rychlejší a spravedlivější přechod včas a podle plánu,“ uvedl Hawes.
Ian Plummer, obchodní ředitel společnosti Auto Trader, poznamenal, že navzdory poklesu prodeje elektromobilů prodej stále roste, a to i přes nedávná neuspokojivá čísla společnosti Tesla. Také zdůraznil, že je třeba více usilovat o stimulaci poptávky po elektromobilech mezi soukromými kupujícími, u nichž je cenová dostupnost stále překážkou.
Alex Buttle, spoluzakladatel webové stránky pro srovnávání ojetých automobilů Motorway, se k těmto názorům připojil a vyzval k rozšíření nabíjecí infrastruktury a daňových pobídek, které by podpořily trh s elektromobily pro soukromé uživatele.