Letecká společnost Qantas Airways souhlasila s tím, že zaplatí rekordní pokutu 100 milionů australských dolarů a 20 milionů dolarů jako odškodnění pro cestující, aby urovnala soudní spor týkající se letenek, které prodávala na zrušené lety.
Australská komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (ACCC) uložila nejvyšší pokutu, jaká kdy byla australské letecké společnosti uložena. Také jednu z nejvyšších v celosvětovém měřítku v leteckém sektoru.
ACCC podala žalobu na společnost Qantas loni v létě. Obvinila ji z porušení spotřebitelského práva tím, že prodala letenky na více než 8 000 letů, aniž by zákazníky informovala o tom, že lety byly zrušeny. Regulační orgán poukázal na případ, kdy společnost Qantas prodávala letenky na let ze Sydney do San Francisca ještě 40 dní po jeho zrušení.
Qantas Airways has agreed to pay $79 million to settle a lawsuit accusing the airline of selling thousands of tickets for 'ghost flights' https://t.co/Cqoupd6I5s pic.twitter.com/BrulgWTZFi
— Reuters (@Reuters) May 6, 2024
Gina Cass-Gottliebová, předsedkyně ACCC, označila jednání společnosti Qantas za „obludné a nepřijatelné“. Prohlásila: „Mnoho spotřebitelů si po rezervaci zrušeného zdánlivého letu naplánovalo dovolenou či služební cestu. Očekáváme, že tato sankce, pokud ji soud přijme, bude silným odstrašujícím signálem pro ostatní společnosti. Je důkazem toho, že podnikáme kroky k zajištění toho, aby společnosti působící v Austrálii vždy komunikovaly se svými zákazníky jasně, přesně a upřímně.“
Skandálu se přezdívá „let duchů“. Vedl k celonárodnímu pobouření nad jednáním australského vlajkového dopravce a k výraznému poklesu spokojenosti zákazníků.
86 tisíc poškozených zákazníků
Vanessa Hudsonová, generální ředitelka společnosti Qantas, uvedla, že urovnání představuje „další důležitý krok vpřed při naší práci na obnovení důvěry v národního dopravce“. Některá administrativní pochybení přičítá pandemii. „Když se lety po odstávce kvůli covidu-19 obnovily, uznáváme, že Qantas zklamal zákazníky a nesplnil naše vlastní standardy. Víme, že mnoho našich zákazníků bylo postiženo tím, že jsme včas neposkytli oznámení o zrušení letů. Upřímně se jim omlouváme,“ prohlásila.
O odškodnění se podělí více než 86 000 zákazníků. Každý z držitelů vnitrostátních letenek obdrží 225 dolarů a cestující do zahraničí 450 dolarů. Letenky byly společností Qantas prodány v období od května 2021 do srpna 2023. Letecká společnost se zavázala, že všechny postižené zákazníky bude kontaktovat během následujících dvou měsíců.
ACCC rovněž vydala varování před podvodníky, kteří kontaktují osoby, jež mohou mít nárok na odškodnění. Regulační orgán upřednostnil zajištění včasného odškodnění postižených zákazníků před stíháním letecké společnosti za závažnější obvinění z vybírání poplatků za neposkytnutí služby.