Ruská vláda v pátek oznámila, že zrušila zákaz vývozu motorové nafty dodávané do námořních přístavů potrubím, čímž odstranila většinu omezení zavedených 21. září. Informovala o tom agentura Reuters či server CNBC.
Omezení pro vývoz benzínu stále platí.
Motorová nafta je největším exportním artiklem ropných produktů Ruska. Loni její export dosáhl přibližně 35 milionů tun, z nich téměř tři čtvrtiny byly přepraveny potrubím. Rusko také v roce 2022 vyvezlo 4,8 milionu tun benzínu.
Russia's government said it had lifted a ban on pipeline diesel exports via ports, removing the bulk of restrictions installed on September 21. The restrictions for gasoline exports are still in place https://t.co/93kigolWZA
— Reuters (@Reuters) October 6, 2023
Globální ceny ropy po těchto zprávách zvrátily počáteční zisky a klesly, uvádí agentura Reuters. Od 0730 GMT futures Brent klesly o 0,08 % na 84,01 USD za barel a byly na cestě k nejstrmějšímu týdennímu poklesu od března.
„Vláda zrušila omezení vývozu motorové nafty dodávané do námořních přístavů potrubím za předpokladu, že výrobce dodá alespoň 50 % vyrobené motorové nafty na domácí trh,“ uvedla vláda v prohlášení.
Stabilizace domácího trhu
Moskva zpočátku zavedla opatření ke stabilizaci cen pohonných hmot na domácím trhu 21. září, Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov minulý měsíc podle CNBC prohlásil, že omezení zůstanou v platnosti tak dlouho, jak to bude nutné k zajištění stability trhu.
Omezení vývozu paliva z Ruska posílilo globální ceny a přinutilo některé kupce hledat alternativní zdroje benzinu a nafty. Rusko je největším světovým vývozcem paliva po moři těsně před USA.
Poté, co Evropská unie zakázala dovoz ruského paliva kvůli válce, kterou Rusko rozpoutalo na Ukrajině, země odklonila vývoz nafty a dalších paliv do Brazílie, Turecka, několika zemí severní a západní Afriky a států Perského zálivu na Blízkém východě.
Státy Perského zálivu, které mají své vlastní velké rafinerie, palivo reexportují.
Díky zákazu exportu ceny v Rusku klesly
Rusko v posledních měsících řeší jak nedostatek, tak vysoké ceny pohonných hmot, které poškozují zejména zemědělce v období sklizně. „Rozhodnutí úřadů pomůže zmírnit oba problémy, ale nevyřeší je úplně,“ napsala v ranní poznámce moskevská makléřská společnost BCS.
„Stále očekáváme, že budou brzy zavedeny daňové změny, které odstraní většinu nebo všechny arbitrážní příležitosti pro nezávislé obchodníky, aby získali exportní ziskovost.“
Od zavedení zákazu klesly velkoobchodní ceny nafty na místní burze o 21 %, zatímco ceny benzínu o 10 %. To se ještě nepromítlo do stejného rozsahu poklesu maloobchodních cen. Ruský vicepremiér Alexander Novak, hlavní muž prezidenta Vladimira Putina v ropném byznysu, přesto prohlásil, že zákaz začal přinášet pozitivní výsledky.
Federální antimonopolní služba (FAS) ve čtvrtek uvedla, že zaslala ropným společnostem pokyny, aby snížily ceny ropných produktů. Vláda také v pátek zvýšila vývozní clo na palivo pro prodejce, kteří palivo nevyrábějí, z 20 000 rublů na 50 000 rublů (495,63 USD) za tunu. Toto „ochranné clo“ je navrženo tak, aby zabránilo možnému „šedému vývozu“ – společnostem, které působí prostřednictvím neoprávněných kanálů.
„Vláda tak potlačuje pokusy prodejců nakupovat palivo předem pro následný vývoz po zrušení současných omezení. To jim také brání vyvážet palivo pod rouškou jiných produktů,“ dodal Kreml.