Starbucks stojí před největší změnou za poslední roky. Firma oznámila uzavření části poboček, rušení stovek míst a redesign tisíců kaváren. Nový šéf Brian Niccol sází na návrat k „pravému coffeehousu“ a hodnotovému vedení, které má zaměstnance i zákazníky znovu vtáhnout do hry.
Společnost, která začínala v roce 1971 jediným obchodem v Seattlu, dnes provozuje desítky tisíc kaváren po celém světě. Po letech rychlé expanze ale přichází útlum. Starbucks uzavře přibližně 1 % severoamerických poboček, což představuje kolem 400 míst. K tomu firma propustí 900 zaměstnanců mimo retail. Pracovníci z rušených kaváren mají dostat možnost přejít do jiné pobočky. Když to nepůjde, tak firma slibuje odstupné a prodloužené benefity.
CEO Brian Niccol, který se proslavil obratem Chipotle, nastoupil loni s plánem „Back to Starbucks“. Cílem je posílit jádro značky – tedy kávu a prostředí kavárny jako „třetího místa“ mezi domovem a prací. Předseda představenstva Howard Schultz přitom připomněl, že hlavní problém minulých let byl kulturní: „Kultura nebyla chápána, nebyla oceňována a nebyla udržována.“
Hodnotové vedení a komunikace
Při restrukturalizaci je zásadní způsob komunikace. Otevřenost směrem k zaměstnancům i veřejnosti je klíčová pro udržení důvěry. Brian Niccol v interním sdělení uvedl, že končí provoz na místech bez vyhlídek a že dotčení zaměstnanci dostanou „velkorysé odstupné a podporu“.
Právě v obdobích změn lidé často vyplňují mezery v informacích vlastními domněnkami. To ukázal i případ uzavření prestižní seattleské Reserve Roastery. Část zaměstnanců ho spojovala s odborovými jednáními, i když firma tuto souvislost odmítla. Situace dobře ilustruje, jak nejasnosti mohou vyvolat spekulace.
Starbucks Will Close Stores And Cut 900 Jobs In $1 Billion Restructuringhttps://t.co/iRNUDjU4gf pic.twitter.com/MUijbvsINC
— Forbes (@Forbes) September 25, 2025
Co mění zákazníci a konkurence
Starbucks už neláká zákazníky jako dřív. Po pandemii lidé opustili centra měst a kavárny v drahých lokalitách zůstaly poloprázdné. Do hry vstoupily i menší nezávislé podniky nebo nové řetězce, které těží z drive-thru konceptů. Přes 70 % dotázaných zákazníků navíc uvedlo, že plánuje navštěvovat Starbucks méně kvůli cenám.
Niccol zkrátil nabídku o třetinu, vrátil osobní vzkazy na kelímky a zrušil možnost využívat toalety bez objednávky. Začal také s redesignem 1 000 kaváren. Podle vedení už testy ukazují, že v modernizovaných pobočkách zákazníci tráví více času a vracejí se častěji.
Starbucks spustil restrukturalizaci, která zahrnuje uzavírání kaváren, rušení pracovních míst i redesign stávajících poboček. Následující měsíce ukážou, jestli tyto kroky pomohou stabilizovat prodeje a posílit pozici firmy na trhu.