Federální podpora elektromobilů v USA končí. Nový daňový balík, který prošel Kongresem a míří na stůl Donaldu Trumpovi, ruší klíčové pobídky z dob Bidenovy administrativy. Kupující mají čas do konce září, pak se mohou s dotací na elektromobil rozloučit.
Zatímco nová auta mohla dosud díky federálním úlevám zlevnit až o 7 500 dolarů, ta ojetá o čtyři tisíce, od října se situace výrazně mění. Právě tyto slevy přitom pomohly překlenout cenový rozdíl mezi elektrickými a benzinovými auty. A hlavně – zpřístupnily je širšímu spektru domácností.
Electric vehicle tax breaks will expire on Sept. 30 after Big Beautiful Bill passes https://t.co/TRTf2eEz2Z pic.twitter.com/UOinrlSwjp
— New York Post (@nypost) July 3, 2025
Náraz na trh ale nebude likvidační. Bloomberg uvádí, že i po zrušení pobídek by v roce 2030 měly elektromobily tvořit 37 procent nových aut. To je sice pokles oproti původním předpokladům (48 procent), ale pořád slušné číslo. “Ve výsledku budeme zhruba o dva roky pozadu, ale elektromobily jsou odolnější, než si lidé myslí,” míní ekonomka Elaine Buckberg z Harvardu.
Větší konkurence tlačí ceny dolů
Důvody jsou zřejmé. Elektromobily zlevnily, výběr se rozrostl a státy i prodejci nabízejí vlastní slevy. V USA je dnes dvakrát více elektrických modelů než v roce 2022 a devatenáct z nich se prodává pod průměrnou cenou nového auta. “Je mnohem snazší najít značku, styl i velikost, která vám sedne,” říká Buckberg.
Ani vyšší pořizovací cena už není takový strašák. Dlouhodobě se totiž elektromobily vyplatí. Jak spočítala Malmgren z Plug In America, díky levnějšímu provozu a údržbě řidič během let výrazně ušetří. Studie publikovaná v Joule například ukázala, že průměrný Američan ušetří za 15 let provozu elektromobilu přes 7 000 dolarů jen na palivu.
Pod čarou ale zůstává jedno velké “ale”. Změna pravidel nejvíc zasáhne ty, kteří na ni mají nejmenší manévrovací prostor – tedy nižší a střední třídu. Bohatší Američané si Teslu nebo Rivian koupí i bez úlev. Ale ostatní budou mít důvod váhat. A právě tady se začíná lámat křehká důvěra v to, jak moc to Amerika myslí s přechodem na čistší dopravu vážně.