Volkswagen, jedna z předních světových automobilových značek, se ocitl v kritické situaci. Potýká se s přetrvávajícími finančními problémy a možným uzavřením továren ve své zemi.
Tyto potenciální škrty podnítily značné nepokoje mezi zaměstnanci. Odrážejí širší obavy týkající se jistoty zaměstnání a budoucnosti automobilového průmyslu v Německu. Na vedení Volkswagenu je vyvíjen značný tlak, aby při svém manévrování v této nestabilní situaci poskytlo jasnou představu a záruky.
Volkswagen is considering closing factories in Germany for the first time, in a move that shows the mounting price pressure Europe's top carmaker faces from Asian rivals https://t.co/f8IQVlS7wD pic.twitter.com/FHchGYQttP
— Reuters (@Reuters) September 3, 2024
VW utrácí více než vydělá
Závažnost situace byla hmatatelná během nedávné valné hromady společnosti Volkswagen, která se konala 4. září 2024 ve Wolfsburgu. Zaměstnanci bouřlivě protestovali, vítali vedení společnosti transparenty a hesly odsuzujícími chyby vedení a požadujícími odpovědnost.
„Už nějakou dobu utrácíme ve značce více peněz, než kolik vyděláváme. To z dlouhodobého hlediska nevypadá dobře,“ prohlásil finanční ředitel Arno Antlitz. Zdůraznil tak nejistý finanční stav společnosti. Vzhledem k tomu, že roční prodeje vozů v Evropě výrazně klesají oproti úrovni před pandemií, čelí Volkswagen kruté realitě, kdy může ročně přijít o přibližně 500 000 prodaných vozů. To je kumulativní efekt odrážející ztrátu produkce dvou továren.
Vidina uzavírání továren děsí zaměstnance
V souvislosti s tím Volkswagen varoval, že již nemůže odmítnout možnost uzavření závodů v Německu, což bylo dříve považováno za nemyslitelné. Tato alarmující zpráva přiměla společnost přehodnotit svou dlouhodobou dohodu o ochraně pracovních míst, která platí od roku 1994 a která zajišťuje pracovní místa v Německu až do roku 2029.
Antlitz sdělil naléhavou potřebu změny a poznamenal: „Je naší společnou odpovědností zlepšit nákladovou efektivitu zejména německých závodů.“ Zaměstnanci, odrážející pocit rostoucího napětí, projevili odpor proti těmto plánům na snižování nákladů, jak zdůraznila Daniela Cavallo, šéfka generální rady zaměstnanců. Slíbila, že bude vůči rozhodnutím vedení podniku zachovávat „tvrdý odpor“.
Atmosféra na valné hromadě byla nabitá reakcemi na oznámení vedení. Zaměstnanci hlasitě reagovali na prezentace Antlitze a generálního ředitele Olivera Blumeho. Nesouhlas s navrhovanou strategií vedení je mezi zaměstnanci široce rozšířen. Rostoucí rozpory mezi vedením a zaměstnanci vyvolávají obavy, jak společnost úspěšně projde touto bouřlivou fází a zároveň se pokusí zvýšit produktivitu a obnovit ziskovost.
Podle institutu Ifo se podnikatelské klima v automobilovém sektoru dále zhoršilo a očekávání zůstávají „extrémně pesimistická“. V těchto nejistých časech musí Volkswagen najít způsob, jak sladit potřebu finanční stability s důležitým cílem ochrany pracovních míst zaměstnanců. Jinak riskuje, že bude čelit hlubším nepokojům v řadách svých zaměstnanců i oddaných zákazníků.