11.4 C
Czech
Pátek 31. října 2025

OPEC+ zvýší těžbu méně než se čekalo. Ceny ropy vyskočily o 1,5 procenta

OPEC+ oznámil, že od listopadu zvýší produkci ropy o 137 tisíc barelů denně. Jde o stejný přírůstek, jaký schválil i v říjnu. Skupina tak pokračuje v opatrné strategii, přestože na trhu sílí obavy z přebytku nabídky.

OPEC+ zvýší těžbu ropy, chce získat zpět svůj podíl na trhu

OPEC+ se rozhodl od října znovu navýšit produkci ropy. Osm členských zemí, včetně Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů, zvýší kvóty dohromady o 137 tisíc barelů denně. Skutečný přírůstek ale může být nižší, protože většina producentů už jede na hranici kapacit. Reálný nárůst tak podle odhadů může činit jen kolem 60 tisíc barelů.

Co bude s tankery na moři? Nejasnosti kolem zastropování cen ruské ropy v Evropě zneklidňují pojišťovny

Reklama
Reklama

Pojišťovny mají obavy o tankery naložené ropou, které byly ponechány na moři. Chtějí objasnit nedokončený plán G7 a Evropské unie na omezení cen ruské ropy. Informovala o tom agentura Rueters či server Local Today.

Reklama

Skupina G7, která zahrnuje i Spojené státy, Británii, Německo a Francii, se v září dohodla na prosazení cenového stropu na prodej ruské ropy.

Američtí představitelé uvedli, že tento krok má vejít v účinnost od 5. prosince. Cílem je odvrácení cenového šoku poté, co byly v červnu ratifikovány úplné zákazy EU.

Čas se krátí, zbývají pouhé tři týdny, abychom plně přesvědčili odvětví přepravních služeb, že to bude fungovat. Obavy se soustřeďují kolem scénáře, ve kterém pojišťovny zjistí, že ropa v tranzitu po moři, o níž se věřilo, že byla prodána pod cenovým stropem, byla ve skutečnosti prodávána nad ním.

To by vedlo ke zrušení pojistného krytí a rovněž k odmítnutí převzetí ze strany kupujících. Nastaly by nejen finanční, ale i logistické problémy a vzniklo riziko ohrožení životního prostředí.

„Pokud je málo času, myslím, že každý bude mít plán B, jak se zbavit rizika, ukončit ho, zůstat stranou, možná neuzavřít žádné nové smlouvy, dokud to nebude jasné,“ řekl George Voloshin, globální expert na boj proti finanční kriminalitě z ACAMS. Jedná se o asociaci certifikovaných specialistů na boj proti praní špinavých peněz, která konzultuje s bankéři, obchodníky a pojišťovnami z oblasti ropného průmyslu.

Pokud by bylo pojištění staženo uprostřed plavby, kupující a obchodníci by museli přijít na to, co dělat s uvízlým nákladem. Ten je potenciálně vystaven sankcím, což komplikuje strategii připravit Rusko o finanční prostředky kvůli jeho invazi na Ukrajinu.

„Pravděpodobně to bude dost chaotické,“ cituje Voloshina server Local Today.

Koordinace na úrovni G7

Úředník Evropské komise uvedl, že EU si je vědoma toho, že bude potřeba mnohem více podrobností, protože čas se krátí. Nicméně tento problém musí být řešen na úrovni G7. Úředník hovořil s agenturou Reuters pod podmínkou anonymity, protože není oprávněn o této záležitosti mluvit.

Velvyslanec amerického ministerstva zahraničí James O’Brien, který vede koordinaci sankcí proti Rusku, uvedl, že země G7 budou připraveny se všemi provozními detaily a že probíhají technická jednání o cenách a správě.

Tři „sankční ostrovy“ – USA, EU a Spojené království

Pokud však budou přetrvávat informační mezery, je možné, že tankery naplněné ropou by mohly zůstat bez pojištění a opuštěny poblíž přístavů. To představuje hlavní bezpečnostní problém pro blízké země v případě úniku, stejně jako náklady na čištění.

„V takové situaci plavidlo přestane riskovat, finanční a technické služby budou staženy a náklad nikdo nepřevezme,“ řekl agentuře Reuters Mike Salthouse z globální pojišťovny lodí North se sídlem v Británii.

„To by byl špatný vývoj, protože nikdo nebude chtít, aby nepojištěné lodě stály u pobřeží,“ dodal.

Salthouse také prohlásil, že majitel lodi, která po mnoho měsíců potenciálně nic nevydělávala, „to bude započítávat do jakéhokoli budoucího rozhodnutí o přepravě nákladu“. Což bude působit jako odrazující faktor. „Pokud se to stane častokrát, bude to v rozporu s tím, čeho se koalice EU/G7 snaží dosáhnout.“

Chybí podrobnosti

Ačkoli EU ratifikovala cenový strop minulý měsíc, pojistitelé poukazují na dosud nezveřejněné právní podrobnosti. Ty musí být v souladu s pokyny ministerstva financí USA, zejména pokud jde o záruky, že pojistitelé nebudou čelit překvapivým překážkám uprostřed plavby lodi.

„Potřebujeme regulaci v komunitě G7, která je podobná v USA (kde máme prozatímní pokyny), ve Spojeném království a EU,“ řekl Lars Lange, generální tajemník Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI).

„Obáváme se, že pokud od těchto tří ‚sankčních ostrovů‘ dostaneme rozdílné předpisy, budeme mít potíže s dodržováním všech současně,“ řekl Lange. Dodal, že pokud přístavy zavrhnou jakákoli plavidla, bude to mít vážné následky.

IUMI a samostatná pojišťovací asociace International Group oznámily vládám G7 a EU, že jejich směrnice musí obsahovat záruky, že důkaz, že ruský náklad byl prodán v souladu s limitem, je vše, co je vlastník povinen zkontrolovat, než souhlasí s naložením a přepravou nákladu.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

Novo Nordisk vstoupilo do bitvy s Pfizerem o biotechnologii Metsera

Dánský výrobce léků na hubnutí Novo Nordisk rozvířil farmaceutický trh. Společnost podala nevyžádanou nabídku na převzetí americké biotechnologické firmy Metsera, která vyvíjí nové generace léků proti obezitě.

Samsung uvádí internetový prohlížeč pro PC

Samsung vstupuje do nové éry. Po letech vývoje rozšiřuje svůj mobilní prohlížeč Samsung Internet i na počítače. Cílem je nabídnout jednotné a bezpečné prostředí, které propojí všechny zařízení v rámci Galaxy ekosystému.

Spoluzakladatel společnosti Ben & Jerry’s tvrdí, že Unilever zablokoval zmrzlinu na podporu Palestiny

Spoluzakladatel značky Ben & Jerry's Ben Cohen tvrdí, že Unilever zablokoval plán na novou příchuť, která by vyjádřila solidaritu s Palestinou. Ohlásil proto vlastní sorbet s vodním melounem a rozjel kampaň za větší nezávislost značky. Spor znovu otevírá otázku, jak daleko smí komerční značka zajít v aktivismu a kdo o tom rozhoduje.

Amazon chystá největší propouštění v historii firmy

Amazon se připravuje na masivní vlnu propouštění, která zasáhne desítky tisíc zaměstnanců. Firma chce zefektivnit provoz a reagovat na rychlý nástup umělé inteligence, která mění vnitřní fungování i personální politiku.

NFL a Lululemon uvádějí prémiovou kolekci sportovního oblečení

Značka Lululemon se spojuje s ligou amerického fotbalu NFL a vstupuje do nové éry sportovní módy. Kolekce pro všech 32 týmů přináší spojení luxusu, výkonu a fanouškovské vášně a otevírá značce dveře k milionům nových zákazníků.

Trump dorazil do Japonska, naděje na obchodní příměří s Čínou rostou

Americký prezident Donald Trump přistál v Tokiu, kde pokračuje v asijském turné zaměřeném na obchod a diplomacii. Vrcholem cesty má být jednání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem, které by mohlo přinést příměří v obchodní válce.

Ferrari představilo digitální hypercar F76 a chystá token pro exkluzivní klienty

Ferrari slaví další triumf v Le Mans a vstupuje do nové éry. Ukázalo F76, první hypercar vytvořený výhradně pro virtuální svět, a oznámilo vznik vlastního tokenu, který propojí svět technologií a nejvěrnějších fanoušků značky.

NEJNOVĚJŠÍ

Novo Nordisk vstoupilo do bitvy s Pfizerem o biotechnologii Metsera

Dánský výrobce léků na hubnutí Novo Nordisk rozvířil farmaceutický trh. Společnost podala nevyžádanou nabídku na převzetí americké biotechnologické firmy Metsera, která vyvíjí nové generace léků proti obezitě.

Samsung uvádí internetový prohlížeč pro PC

Samsung vstupuje do nové éry. Po letech vývoje rozšiřuje svůj mobilní prohlížeč Samsung Internet i na počítače. Cílem je nabídnout jednotné a bezpečné prostředí, které propojí všechny zařízení v rámci Galaxy ekosystému.

Spoluzakladatel společnosti Ben & Jerry’s tvrdí, že Unilever zablokoval zmrzlinu na podporu Palestiny

Spoluzakladatel značky Ben & Jerry's Ben Cohen tvrdí, že Unilever zablokoval plán na novou příchuť, která by vyjádřila solidaritu s Palestinou. Ohlásil proto vlastní sorbet s vodním melounem a rozjel kampaň za větší nezávislost značky. Spor znovu otevírá otázku, jak daleko smí komerční značka zajít v aktivismu a kdo o tom rozhoduje.
Reklama
Reklama
Reklama