Výrobci automobilů a odbory ve Spojeném království naléhají na ministry, aby přehodnotili přísné kvóty pro elektromobily. Odvolávají se nejen na nereálné cíle, ale i ztrátu pracovních míst.
Ministryně dopravy Louise Haigh zdůraznila, že vláda je odhodlána plnit mandáty pro elektromobily. Vedoucí představitelé průmyslu však doporučují flexibilitu, která by umožnila vypořádat se se současnými problémy na trhu. Tento týden proběhnou klíčové diskuse, které mohou ovlivnit budoucnost britského automobilového odvětví.
🚗 Bosses will stress at Wednesday’s industry meeting that requirements are out of step with demand https://t.co/EAMnbGQaRX
— Telegraph Business (@TeleBusiness) November 17, 2024
Mandát britské vlády pro elektromobily (EV) je vystaven velkému tlaku. Automobilový průmysl se brání přísným prodejním kvótám, které mají vstoupit v platnost. Ministryně dopravy Louise Haigh nedávno podle BBC potvrdila, že vláda neoslabí stávající mandát pro prodej elektromobilů, a to i přes značný tlak ze strany výrobců automobilů. Mandát vyžaduje, aby v letošním roce tvořily elektromobily 22 procent prodejů osobních automobilů a 10 procent dodávek. Od ledna příštího roku se jejich podíl zvýší na 28 procent, resp. 16 procent. Nedodržení těchto cílů by mohlo vést k vysokým pokutám ve výši 15 000 liber na vozidlo.
Vláda hodlá plnit cíle snižování emisí
Haigh prohlásila: „Před rozhodujícími schůzkami s výrobci automobilů nasloucháme“.
Cílem těchto rozhovorů je řešit problémy, kterým čelí průmysl, a prozkoumat potenciální možnosti flexibility v rámci ambiciózního vládního programu pro elektromobily. Ministryně však dala jasně najevo, že „mandát nebude oslaben“, čímž posílila závazek vlády plnit cíle v oblasti snižování emisí stanovené pro rok 2035. Očekává se, že tento týden zdůrazní naléhavost diskusí několik významných představitelů automobilového průmyslu, včetně zástupců společností Stellantis a Nissan.
Výrobci automobilů sice souhlasí s dlouhodobými cíli vlády, ale zároveň vyjádřili obavy, že se prodejní kvóty mohou ukázat jako nereálné vzhledem k současným podmínkám na trhu.
Nízké prodeje
Sdružení výrobců a obchodníků s automobily (SMMT) předpokládá, že průmysl letos pravděpodobně nedosáhne 22procentního cíle. Odhaduje, že v současné době tvoří elektromobily ve Velké Británii pouze asi 18 procent prodejů. Společnost Stellantis vyjádřila svou nespokojenost a její generální ředitel Carlos Tavares označil pravidla za „strašná“. Naznačil, že by mohla vést k výraznému omezení činnosti společnosti ve Spojeném království.
SMMT naléhavě žádá vládu o přijetí opatření, navrhla revizi sankcí spojených s nesplněním cílů a vyzvala k dotacím na podporu nákupu elektrických vozidel. Odborový svaz Unite the Union se k tomuto stanovisku připojil. Varoval, že pokud nedojde ke změnám, přísné předpisy by mohly vést k výraznému propouštění.
Vzhledem k tomu, že se průmysl potýká s poklesem poptávky po automobilech a pokračujícím přechodem na elektromobily, mohly by nadcházející diskuse odhalit zásadní změny v politice pro britský automobilový průmysl.