Z údajů britského Sdružení výrobců a obchodníků s automobily (Society of Motor Manufacturers and Traders; SMMT) vyplývá, že Velká Británie zažívá značný propad ve výrobě automobilů. V loňském roce totiž jejich produkce klesla na nejnižší úroveň od roku 1956.
Odvětví automobilového průmyslu se v uplynulých měsících potýkalo s celosvětovými problémy v dodávkách komponentů. Nejinak tomu bylo ve Velké Británii. SMMT uvedlo, že za konečnými čísly stojí z velké části nedostatek mikročipů a narušení způsobené pandemií koronaviru. Výroba se dostala na o 34 % nižší úroveň než před pandemií.
Do budoucna je ale dle BBC sdružení optimistické. V plánu jsou totiž investice v hodnotě téměř 5 miliard liber, z nichž mnohé směřují do elektromobilů nebo technologií. I tak se ale v letošním roce musí automobilky připravit na některé výzvy. Nepříjemností by například mohly být vysoké náklady na energii.
Podle údajů SMMT se v loňském roce ve Velké Británii vyrobilo téměř 860 000 nových automobilů, což je méně než v prvním pandemickém roce. Tehdy byla výroba o 6,7 % vyšší.
Kromě nedostatku čipů, kterých potřebuje automobil klidně až 3 000 k ovládání řady prvků, byl problémem také nedostatek zaměstnanců vzhledem k vládním opatřením spojeným s pandemií covid-19.
„Navzdory tomuto mizernému roku panuje optimismus,“ uvedl dle BBC výkonný ředitel SMMT Mike Hawes.
Upozornil také na problémy spojené s brexitem. „Průmysl udělal vše, co mohl, aby se připravil, a do značné míry to proběhlo relativně hladce,“ řekl dle serveru v pořadu BBC Today.
Nicméně to podle něj přineslo například dodatečnou administrativu, což si vyžádalo další lidi a vyšší náklady pro všechny, ať už pro vývoz nebo dovoz. V analýze BBC uvedl Theo Leggett, že se navíc výrobci zdráhali v Británii investovat.
Elektromobilům se dařilo
Navzdory propadu ve výrobě, se produkovalo mnohem více elektrických a hybridních automobilů. Jejich výroba vzrostla o téměř 30 % a tvořila téměř čtvrtinu všech vyrobených automobilů, uvádí BBC. Od roku 2030 má totiž Británie v plánu zakázat prodej aut na benzin a naftu.
Výroba dodávek na tom byla také dobře a její produkce se dostala na úroveň jen o 3 % nižší než před pandemií. Společnosti byly totiž mnohdy nuceny začít využívat více dodávek kvůli vzrůstu nákupů přes internet.
„Nezávislé prognózy vypracované pro SMMT naznačují, že výroba v příštím roce vzroste o téměř 20 % na více než jeden milion vozidel,“ uvádí BBC.
Nedostatek čipů by měl být dle odhadů ale nadále problémem. Nicméně jen do první poloviny roku a poté se zmírnit.