Japonští automobiloví giganti Nissan a Honda v pátek 15. března 2024 oznámili, že zvažují strategické partnerství za účelem rozvoje svých technologií v oblasti elektromobilů a dalších oblastech.
Tento krok je považován za snahu dohnat čínské konkurenty. Ti se na trhu s elektromobily rychle prosadili, zatímco japonské společnosti se zaměřují spíše na hybridní vozidla.
Japan’s Nissan to seek a business partnership with Honda on electric vehicles in a bid to challenge the dominance of Chinese manufacturers https://t.co/sxCLzf526h pic.twitter.com/THvBK06MsO
— Al Jazeera English (@AJEnglish) March 15, 2024
„Pro další urychlení úsilí o dosažení uhlíkové neutrality a nulového počtu smrtelných dopravních nehod bude nezbytné posílit environmentální a elektrifikační technologie. Také vývoj softwaru,“ uvedly společnosti ve společném prohlášení. Dodaly, že k této dohodě dospěly na základě přesvědčení, že je třeba spojit jejich silné stránky a prozkoumat možnosti budoucí spolupráce.
Studie proveditelnosti bude zahrnovat automobilové softwarové platformy, základní komponenty související s elektrickými vozidly a doplňkové produkty. Generální ředitel společnosti Nissan Makoto Uchida zdůraznil, že pro udržení konkurenceschopnosti je třeba inovovat. „Nesoupeříme pouze s tradičními výrobci automobilů, ale také s novými hráči. Nemůžeme v této konkurenci zvítězit, dokud se budeme držet konvenčních myšlenek a tradičního přístupu,“ řekl.
Prezident společnosti Honda Tošihiro Mibe označil současnou situaci za „transformaci automobilového průmyslu, která se odehrává jednou za století“. Dodal, že kritériem studie bude, zda synergie technologií a znalostí, které jejich společnosti pěstují, jim umožní stát se lídry v oboru tím, že vytvoří novou hodnotu pro automobilový průmysl.
Popularita hybridů v Japonsku neklesá
V Japonsku jsou hybridní vozidla, která kombinují bateriový pohon a spalovací motory, stále populární. Zaměření na hybridy však zanechalo japonské firmy pozadu v uspokojování rostoucí poptávky po vozidlech s čistě elektrickým pohonem.
„Obě společnosti nejsou na dostatečně vysoké úrovni, aby vytvořily dostatečné ziskové marže. Takže jsou vlastně pod tlakem, aby našly partnerství,“ řekl Chris Redl, automobilový analytik v Japonsku. Dodal, že navzdory historické rivalitě dává pro Nissan větší smysl partnerství s japonskou společností, jako je Honda, než kulturní konflikty s aliančním partnerem, jako je Renault.
Spolupráce by se mohla rozšířit i na vývoj softwaru. Podle zpráv z médií Honda a Nissan dokonce zvažují snížení výrobní kapacity v Číně kvůli klesajícím prodejům.