Americké úřady znovu otevřely otázku bezpečnosti samořídících vozů Tesla. Vyšetřování se týká desítek incidentů, při nichž auta projela na červenou, vjela do protisměru nebo způsobila nehodu. Celkem jde o 2,9 milionu vozidel vybavených systémem Full Self-Driving, který má umožnit částečně autonomní jízdu.
Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) zaznamenal 58 hlášení, podle nichž vozy porušily dopravní předpisy a v několika případech i začaly hořet. Při nehodách utrpěly zranění téměř dvě desítky lidí. Vyšetřovatelé tvrdí, že mnozí řidiči neměli šanci reagovat, protože auta měnila směr nebo přejížděla do jiného pruhu bez varování. Tesla se brání s tím, že zákazníky opakovaně upozorňuje, aby měli ruce na volantu.
Software, který měl být revolucí
Systém Full Self-Driving je placená nadstavba, která umožňuje autu samo odbočovat, měnit pruhy a parkovat. Řidič však musí být neustále ve střehu. Kritici tvrdí, že označení „Full Self-Driving“ vytváří falešný dojem úplné autonomie. „Svět se stal testovacím polygonem pro Muskův nápad a zatím to nefunguje,“ řekl investor Ross Gerber.
NHTSA už dříve zahájila několik samostatných šetření. Zkoumá například případy, kdy systém Autopilot selhal v mlze, nebo havárie způsobené funkcí Summon, která umožňuje vozu samostatně popojet. Loni úřad kritizoval Teslu, že nehody nehlásí včas. V srpnu soud na Floridě rozhodl, že automobilka nese spoluvinu na smrtelné nehodě z roku 2019, a nařídil jí vyplatit odškodné přes 240 milionů dolarů.
Musk pod tlakem trhu i veřejnosti
Elon Musk dál tvrdí, že jeho software už brzy promění Teslu v síť robotických taxíků. Analytici však upozorňují, že firma musí nejdřív dokázat, že technologie skutečně funguje. Vyšetřování přichází ve chvíli, kdy Tesle klesají prodeje i podíl na trhu. Mnozí zákazníci se obracejí k levnějším čínským konkurentům a někteří bojkotují značku kvůli Muskovi a jeho politickým sympatiím.
Tesla reagovala snížením cen a uvedla levnější verze svých modelů 3 a Y, ale investory zklamala. Akcie po oznámení nového šetření klesly o tři procenta. Musk tak čelí dvojímu tlaku – od regulátorů i od trhu. Výsledek vyšetřování může rozhodnout nejen o budoucnosti samořídících aut, ale i o pověsti nejambicióznějšího vizionáře automobilového průmyslu.