Tesla oznámila plány na výstavbu továrny v Šanghaji. Má sloužit výrobě systému pro ukládání energie Megapack. Expanze přichází v době, kdy Washington vyzývá americké firmy, aby se méně spoléhaly na čínské výrobce. Informovala o tom agentura Reuters či Financial Times.
Generální ředitel Tesly Elon Musk odolává rostoucí opozici ve Washingtonu vůči americkým technologickým společnostem investujícím v Číně. Továrna má být schopna vyrobit deset tisíc energetických produktů Megapack ročně, aby doplnila produkci továrny Megapack v Kalifornii, uvedla společnost v neděli na Twitteru.
Tesla will build a factory in Shanghai to manufacture its large-scale energy-storage batteries known as the Megapack, the Chinese state news agency Xinhua reported on Sunday. https://t.co/PbB00GZQo5
— The New York Times (@nytimes) April 9, 2023
Systém Megapack společnosti Tesla poskytuje lithium-iontové baterie, které pomáhají ukládat obnovitelnou energii pro elektrické sítě. Představuje klíčovou hnací sílu pro podnikání společnosti v oblasti skladování a výroby energie, uvádí Financial Times.
Výrobce elektrických vozidel při podpisu smlouvy v čínském městě uvedl, že výstavba jeho nového závodu je plánována na třetí čtvrtletí letošního roku. Výroba by měla začít ve druhém čtvrtletí roku 2024.
Musk prohlubuje spolupráci s Čínou
Tesla očekává, že továrna vyrobí asi 10 000 jednotek Megapack ročně – což odpovídá asi 40 gigawatthodinám úložiště energie. To odráží Muskovo rozhodnutí prohloubit spolupráci s Čínou, právě když se jeho automobilový byznys snaží odrazit rostoucí konkurenci čínských rivalů.
Tesla má v současné době Megafactory v Lathropu v Kalifornii, která je podle agentury Reuters schopna vyrobit 10 000 Megapacků ročně.
Očekává se, že USA brzy uvolní ke zkoušce nový mechanismus prověřování investic v Číně. Požadavek by byl jedním z prvků v širokém souboru nových politik pod vedením prezidenta Joe Bidena zaměřených na posílení americké výroby a snížení závislosti USA na Číně ve výrobě a technologiích.
Musk se již dříve zavázal, že rozšíří podnikání v oblasti skladování energie tak, aby bylo na stejné úrovni jako výroba automobilů společnosti.
Nová čínská investice přichází v napjatém okamžiku pro Muskův vztah se zákazníky na největším spotřebitelském trhu na světě a také s vládnoucí čínskou komunistickou stranou za prezidenta Si Ťin-pchinga.
Uprostřed zhoršujícího se napětí mezi Čínou a Západem a také obav z narušení dodavatelského řetězce někteří výrobci stále častěji využívají výrobní základny v Číně pro místní trh, spíše než pro export. Tesla uvedla, že produkty vyrobené v její nové továrně na baterie se budou prodávat po celém světě.
Přes milion vozů ročně
Společnost začala vyrábět vozy Model 3 v Šanghaji v roce 2019 a nyní je schopna vyrábět 22 000 vozů týdně. V únoru vyrobila téměř 90 000 kusů, podle China Passenger Car Association a může vyprodukovat asi 1,1 milionu kusů ročně.
Navzdory úspěchu v Číně – kde Tesla vydělává asi čtvrtinu svých příjmů – nárůst domácích plug-in hybridů a EV challengerů, včetně BYD podporovaného Warrenem Buffettem, způsobil, že Tesla ztratila vedoucí podíl na trhu. Růst prodeje elektromobilů v Číně, největším automobilovém trhu na světě, se v prvních dvou měsících roku 2023 zpomalil na 20,8 % ze 150 % ve stejném období před rokem.
Musk údajně hledá partnerství s čínskou společností zabývající se bateriemi pro elektromobily Contemporary Amperex Technology group na výrobě baterií pro elektromobily v Texasu, což by mohlo dát dodavateli Tesly důležitou pozici na americkém trhu.