Po měsících tlaku výrobců aut se Bílý dům chystá zmírnit cla na dovážené autodíly. Pro Ford, General Motors i Stellantis to znamená miliardovou úlevu – a politické vítězství po intenzivním lobbingu.
Podle informací agentury Bloomberg má ministerstvo obchodu brzy oznámit pětileté prodloužení režimu, který umožňuje snížit odváděná cla na dovážené součástky. Tato výjimka měla původně skončit po dvou letech. Oznámení by mohlo přijít už v pátek, i když podobné kroky byly v minulosti několikrát odloženy.
The Trump administration is poised to ease tariffs on the US auto industry, a move that would deliver a major win for carmakers https://t.co/el7NZQN8Hz
— Bloomberg (@business) October 16, 2025
Výsledek silného lobbingu
Rozhodnutí následuje po měsících nátlaku amerických výrobců, kteří tvrdí, že Trumpova cla zvyšují ceny a ohrožují konkurenceschopnost. „Tarify znevýhodňují domácí produkci vůči dovozům z Japonska,“ uvedl dříve šéf Fordu Jim Farley s tím, že japonská auta mají kvůli nižším nákladům výhodu až několik tisíc dolarů na vůz.
Prodloužené opatření má automobilkám umožnit částečně kompenzovat 25procentní clo na dovážené díly. Dosud si mohly odepsat až 3,75 procent hodnoty vozidel vyrobených v USA, tato úleva se ale měla postupně snížit a zmizet.
Trhy reagovaly okamžitě
Akcie General Motors po oznámení stouply až o 3,8 procent, Ford a Stellantis také zaznamenaly růst. Analytici krok vnímají jako signál, že vláda hledá kompromis mezi ochranářskou politikou a snahou udržet výrobu doma.
Prezident Donald Trump letos uvalil 25procentní clo na hotová auta. Současně však vytvořil výjimky pro vozidla s dostatečným podílem domácí produkce podle pravidel dohody USMCA. Nové opatření rozšiřuje výhody pro firmy, které vyrábějí na území USA, ale část komponentů dovážejí.
Podle insiderů budou detaily uvedeny v oficiálních dokumentech, které zároveň potvrdí i zavedení cel na dovážené nákladní vozy. Cílem má být „ochrana americké práce, ale bez brzdění investic“.