Venezuelská státní ropná společnost PDVSA po měsíčním zastavení většiny vývozu ropy a paliva zpřísňuje podmínky pro kupující. Požaduje platbu předem před naložením v hotovosti, zboží nebo službách. Informovala o tom agentura Reuters či The Economic Times.
Nový generální ředitel PDVSA Pedro Tellechea tento krok zavedl v lednu. Posiluje opatření zavedená v loňském roce poté, co několik kupujících nezaplatilo za dodávky ropy, která zajišťuje většinu příjmů této jihoamerické země.
Poté, co se Tellechea ujal vedení, zahájil rozsáhlý audit dodavatelských smluv, podle písemné objednávky PDVSA, kterou viděla agentura Reuters.
Podle interních dokumentů a tří lidí obeznámených s touto záležitostí jeho příkaz zmrazil nakládky, dokonce i ty, které už probíhaly. A to až do doby, než byl audit dokončen a prodejní smlouvy mohly být upraveny nebo ratifikovány.
Reuters- New executives at Venezuela's PDVSA are toughening terms for buyers after weeks of a freeze hitting most oil exports. They demand prepayment ahead of loadings in either cash, goods or services. Dozens of tankers are waiting to load some 45 mm bbl https://t.co/nfkf5dJJfV
— Marianna Párraga (@mariannaparraga) January 30, 2023
K 27. lednu čekalo v blízkosti přístavů PDVSA celkem 28 plavidel včetně 21 supertankerů, aby naložily přibližně 45 milionů barelů ropy a paliva pro export. Další čtyři lodě byly naložené, ale čekaly na povolení k odjezdu, podle služby pro sledování plavidel TankerTrackers.com.
Nové podmínky zužují širokou škálu smluvních modalit na několik, které vyžadují platbu nákladu předem zcela v hotovosti nebo umožňují platbu prostřednictvím zboží a služeb do Venezuely. Podle dokumentů však musí být obdrženy předtím, než Venezuela uvolní ropu.
Snaha řešit ekonomickou situaci země
PDVSA ve smlouvě, kterou si prohlédla agentura Reuters, vysvětlila, že platba předem v hotovosti staví společnost „do výhodné obchodní pozice, protože by zemi zajistila příjem, který je nezbytný pro řešení její ekonomické situace“.
Nové modely stanovují lhůty kratší než 30 dnů pro dokončení bankovních převodů nebo vyrovnání nesplacených dluhů, uvádí The Economic Times.
V případech swapů, kde související prodej ropy převyšuje hodnotu zboží nebo služeb, musí Venezuela obdržet jakýkoli nedoplatek v naturáliích, než stát uvolní další náklad, ukázal jeden z dokumentů. I dlouhodobí zákazníci musí dodržovat nová pravidla, která vyžadují platbu v plné výši v hotovosti před každou dodávkou ropy.
Tento měsíc byly mezi několika málo platnými swapové smlouvy s kubánskými Cubametales a íránskou státní firmou Naftiran Intertrade Co. Smlouva se společností Chevron Corp o splacení dluhu zůstala nedotčena. PDVSA pokračovala v nakládání lodí pronajatých Chevronem a vykládání dovozu z americké firmy.
Podobná smlouva o splacení dluhu Číně ropou zůstala též v platnosti, ačkoli zákazník podle přepravních dokumentů čelil více než 30dennímu zpoždění nakládky.
Vzhledem k tomu, že pozastavení bylo uloženo na začátku ledna, pouze jeden ze seznamu nových klientů a zprostředkovatelů PDVSA, Hangzhou Energy, byl oprávněn obnovit nakládku po 12měsíčním prodloužení smlouvy dohodnutém tento týden. Další smlouvy jsou v závěrečné kontrole a měly by být brzy schváleny, uvedl další zdroj.
Pod radarem
Před americkými sankcemi společnost PDVSA dostávala akreditivy jako záruky, pokud byli kupující schváleni, aby se stali zavedenými zákazníky, a platby byly dokončeny do 90 dnů. Auditní mechanismy byly pozastaveny zhruba před dvěma lety, protože sankce vytlačily tradiční klienty, které nahradili málo známí zprostředkovatelé bez záznamů o prodeji ropy.
Někteří z těchto nových zprostředkovatelů čelili soudním procesům na základě obvinění z korupce a zpronevěry. Po zvýšení počtu odjezdů ropného nákladu bez řádné kompenzace PDVSA společnost v loňském roce požadovala alespoň částečné předplacení v hotovosti nebo zboží. Toto opatření však nepomohlo.
Nyní většina navrhovaných smluv zahrnuje formu swapu, takže PDVSA platí ropou výměnou za to, že vláda obdrží jídlo, léky nebo služby, včetně rekonstrukce domů a telekomunikačních zařízení.