Donald Trump představil plán, který má zásadně snížit tempo zpřísňování spotřeby nových aut a otevřít cestu k širší nabídce benzinových modelů. Administrativa tvrdí, že krok sníží ceny nových vozů. Kritici varují před dražším tankováním i vyššími emisemi.
Nový návrh mění politiku předchozí vlády. Bidenův systém počítal s postupným posilováním efektivity a měl dotlačit automobilky k vyšší produkci elektromobilů, aniž by je k nim přímo nutil. Trump říká, že „lidé chtějí benzinové auto“, a tvrdí, že jeho revize vrací trh zpět k realitě. Nový rámec má zvýšit dostupnost konvenčních modelů, snížit jejich výrobní náklady a podle Bílého domu i pořizovací ceny.
#NEW: Trump unveils eased fuel economy rules, touts boost for affordability.
— The Detroit News (@detroitnews) December 3, 2025
The president was joined in the Oval Office by Ford Motor Co. CEO Jim Farley, Stellantis NV CEO Antonio Filosa and a General Motors Co. plant manager for the company's Orion Assembly site, John… pic.twitter.com/B50GTTmIzF
Co návrh mění
Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu chce snížit průměrné požadavky na spotřebu až na 34,5 míle na galon v roce 2031. Původní plán počítal s více než padesáti mílemi. Tempo růstu požadavků má klesnout na čtvrt až půl procenta ročně. Vláda slibuje, že to sníží cenu vozu zhruba o 900 až 1 000 dolarů. Současně ale připouští, že Američané do poloviny století spálí o desítky miliard galonů paliva navíc.
Návrh sahá i do minulosti. Administrativa chce zpětně upravit standardy starších modelových řad, což podle úřadu zjednoduší automobilkám plnění pravidel. Právě zde mají firmy největší úspory. Podle odhadu ušetří do roku 2031 kolem 35 miliard dolarů. GM, Ford a Stellantis patří mezi hlavní vítěze změn.
Automobilky ústup od přísných limitů vítají
Šéf Fordu Jim Farley označil plán za „vítězství pro zákazníky i zdravý rozum“. Tvrdí, že mírnější pravidla umožní automobilkám soustředit se na cenově dostupná auta a nabídnout širší paletu modelů. Podobně mluví i vedení Stellantisu, podle něhož návrh konečně odpovídá reálným podmínkám trhu.
GM plán podporuje, i když šéfka Mary Barra tentokrát v Bílém domě chyběla. Firma připomíná, že chce dál nabízet jak elektrické, tak benzinové vozy. Automobilky zároveň poukazují na to, že přísnější limity by je ve vybraných státech nutili k vysokým podílům EV už v roce 2026.
Ekologické organizace mluví o kroku zpět
Ochránci životního prostředí varují, že uvolnění pravidel prodraží provoz aut. Podle nich budou americké domácnosti utrácet stovky dolarů ročně navíc za palivo. Kritizují i dopady na klima. Odhady ukazují, že v roce 2035 by vozidla vypustila miliony tun emisí navíc, včetně jemných částic a oxidů dusíku.
Zástupci ekologických organizací volí ostrá slova. Tvrdí, že změny prohloubí závislost na ropě a posunou trh zpět do éry méně efektivních aut. Podle jejich propočtů uvolnění pravidel zhorší kvalitu ovzduší v místech, kde už dnes lidé trpí nadprůměrnými dopady emisí.
Politický kontext a další kroky
Trump už letos zrušil pokuty za nesplnění předchozích limitů a ukončil federální daňové úlevy na elektromobily. Spolu s republikány také zablokoval kalifornské pravidlo, které mělo v roce 2035 ukončit prodej nových benzinových aut. Ministr dopravy Sean Duffy označuje předchozí režim za „nezákonný“, protože počítal efekt elektromobilů do průměrné spotřeby, přestože EV nejezdí na benzin.
NHTSA nyní posuzuje připomínky k návrhu. Finální verzi může vydat během příštího roku. Pokud projde, změní podobu amerického trhu s auty na další desetiletí a znovu vyostří spor o tempo přechodu k čistší dopravě.

