Nový Zéland se dočkal první IKEA a Auckland to oslavil jako událost týdne. Lidé odpočítávali otevření, mávali švédskými vlajkami a do prodejny proudily davy. Hned první den se ukázalo, co Kiwis chtějí nejvíc: levné jistoty, praktické drobnosti a jídlo, které patří k zážitku stejně jako nábytek.
Ve čtvrtek se v Aucklandu otevřela první IKEA na Novém Zélandu. Před dveřmi panovala festivalová atmosféra. Zákazníci odpočítávali 3, 2, 1 a mávali švédskými vlajkami. Po otevření se ozval potlesk a lidé vyrazili do útrob prodejny. Konečně si mohou koupit věci jako BILLY nebo MALM bez dlouhého shánění.
Na otevření dorazil i premiér Christopher Luxon a stříhal pásku. V době krize životních nákladů mluvil o přínosu pro ekonomiku. Novinářům řekl: „Trvalo to dlouho.“ Dodal, že to znamená „opravdu dobrou zahraniční investici“ a také „opravdu skvělá pracovní místa“. Otázku na hovězí z Nového Zélandu do masových kuliček utnul větou: „Do toho nepůjdu, to je rozhodnutí pro IKEA.“
Davy v obchodě a vítěz za jeden dolar
IKEA spustila provoz v Sylvia Park ve velkém tempu. První den přišlo do obchodu víc než 18 tisíc lidí. V jednu chvíli čekalo venku kolem 800 návštěvníků a někteří dorazili už ve 4:30 ráno. Dveře se otevřely v 11 hodin dopoledne místního času. Zákazník Bernie řekl, že jel přes dvě a půl hodiny z Papamoa u Tauranga.
Nejprodávanější věc nestála tisíce, ale jeden dolar. Zákazníci koupili 4200 kusů modré tašky FRAKTA. Taška se tak stala symbolem prvního dne. Hned po ní bodoval nábytek, hlavně bílá knihovna BILLY. Text uvádí, že BILLY se stal dokonce první zakoupenou položkou po otevření.
Rychle se prodávaly i další známé kusy. Lidé brali KALLAX, jednoduchý regál do bytu i do garáže. V košících se objevoval i stolek LACK. A zájem vzbudil botník GREJIG v červené i šedé variantě. Prodej tak ukázal, že Nový Zéland sahá po globálních stálicích, ne po výstřelcích.
Kuličky, hot dogy a drobnosti do kuchyně
Velký tah měly i malé věci, které člověk přihodí když už je tady. Zájem vzbudily klipsy BEVARA, znovuuzavíratelné sáčky ISTAD a sety misek KALAS. Mezi drobnostmi se vysoko držela i sada příborů MOPSIG se 16 kusy. Právě takové zboží často vytváří pocit výhodného nákupu.
Silný provoz hlásila i restaurace a bistro. Podle textu zůstaly plné po celý den i večer. Zákazníci snědli přes 1200 hot dogů. A masové kuličky šly ve velkém. Kiwis jich měli sníst téměř 50 tisíc.
Šéfka IKEA pro Austrálii a Nový Zéland Mirja Viinanen mluvila o širších plánech. Řekla, že otevření zapadá do expanze v Asii a Pacifiku. IKEA chce kromě velkých prodejen zkoušet i menší formáty, aby se dostala blíž lidem mimo velká centra. A v Aucklandu připomněla i základní jistotu: „Samozřejmě máme masové kuličky.“ A dodala: „Máme tuny masových kuliček.“
Zájem se neodehrál jen v obchodě. IKEA New Zealand hlásila kolem 245 tisíc návštěv webu. Do věrnostního programu IKEA Family se přihlásilo 120 tisíc lidí. Největší špičky přišly mezi polednem a druhou hodinou a pak mezi sedmou a osmou večer. První den tak potvrdil, že IKEA na Novém Zélandu nepřišla potichu, ale s fanfárami i plnými talíři.

