Společnost Stellantis NV, výrobce automobilů známých značek, jako jsou Jeep a Fiat, vykázala ve třetím čtvrtletí ohromující 27procentní pokles čistých tržeb. Přičítá ho klesajícím dodávkám a různým provozním překážkám.
Tržby společnosti klesly na 33 miliard eur, čímž zaostaly za očekáváním analytiků a vyvolaly obavy o její budoucí konkurenceschopnost v rychle se měnícím tržním prostředí. Společnost pokračuje v řešení provozních problémů. Přiznala, že úsilí o snížení nadměrných zásob, zejména ve Spojených státech, vykazuje pokrok.
„V Evropě přísné požadavky na kvalitu zpozdily náběh některých velkoobjemových výrobků. Ale díky pokroku v řešení problémů budeme brzy těžit z výrazně rozšířeného dosahu naší generační vlny nových výrobků, kterou přináší rok 2025 a další roky,“ uvedl Doug Ostermann, finanční ředitel společnosti Stellantis. Cílem automobilky je do konce listopadu snížit zásoby v USA na 1,2 milionu kusů. Je zřejmě na dobré cestě ho splnit, neboť od konce června klesla úroveň zásob o 80 000 kusů.
Stellantis revenues slide as automaker cuts bloated inventories https://t.co/hfWffYkM2Y pic.twitter.com/Dx4V0M4G5W
— Reuters (@Reuters) October 31, 2024
Výrazný pokles akcií společnosti Stellantis
Navzdory výraznému poklesu tržeb za období červenec-září je Stellantis i nadále odhodlán rozšiřovat svou produktovou řadu. V letošním roce plánuje uvést na trh přibližně 20 nových modelů. Klíčové trhy, včetně Evropy a Severní Ameriky, se potýkaly s problémy, které komplikovaly cíl společnosti, jímž je zefektivnění provozu. Analytici poznamenávají, že finanční výsledky společnosti silně ovlivnily různé faktory, včetně nižších dodávek a nepříznivých cenových úprav spolu s dopady směnných kurzů.
Akcie společnosti Stellantis se navíc v průběhu roku potýkaly s problémy a v roce 2023 klesly o více než 42 procent, než po oznámení příjmů zaznamenaly mírný vzestup. Analytici Jefferies uvedli, že čisté tržby za Evropu překonaly očekávání o 14 procent. To poskytlo záblesk možného oživení automobilky. Její pokrok však nadále zastiňují bezpečnostní normy v USA a pokračující boj s odborovým svazem United Auto Workers (UAW) kvůli hrozbě stávky.
Vzhledem k tomu, že automobilky se ženou za plnou elektrifikací, není ani Stellantis imunní vůči vnějším tlakům, kterým čelí toto odvětví. Včetně slábnoucí poptávky po elektromobilech a tvrdé konkurence z mezinárodních trhů, zejména z Číny. Současná strategie společnosti Stellantis jeví jako klíčová i vzhledem k závazkům na snižování emisí, neboť zároveň usiluje o oživení své značky a náskok v odvětví elektromobilů.