Podvody, při nichž se podvodníci vydávají za bankovní úředníky nebo policisty, zaznamenaly podle posledních průzkumů ve Velké Británii výrazný nárůst. Obětí jsou podle deníku Daily Mail miliony.
Podvody spočívají v tom, že se podvodníci vydávají za bankovní pracovníky nebo policisty a podvodem přinutí oběti, aby jim předaly své úspory. Jejichž počet se podle banky Lloyds Bank za poslední rok zvýšil o 13 procent, uvádí Daily Mail. V loňském roce bylo takto odcizeno až 78,9 milionu liber, přičemž podle britské finanční zprávy přišlo o peníze 10 594 obětí.
Inside an Indian scam factory: The cynical tricks used to steal elderly victims' savings exposed https://t.co/3CFEadt3sO pic.twitter.com/7yI2UpG1Gf
— Daily Mail Online (@MailOnline) June 19, 2024
Až třicet lidí pracuje na osmihodinové směny
Jednu z takových podvodných operací vede muž jménem Charlie Martin. Tvrdí, že je členem bankovního týmu pro vyšetřování podvodů. Ve skutečnosti je Martin vůdcem plodné továrny na podvody v indické Kalkatě, která se zaměřuje na britské domácnosti. Jeho call centrum denně uskuteční až 30 000 telefonátů na pevné linky ve Velké Británii a vyděsí lidi tak, že jim předají své celoživotní úspory.
„Charlieho organizovaná podvodná skupina je jednou z největších a nejsofistikovanějších operací, které kdy byly odhaleny,“ říká moderátor BBC Nick Stapleton, který odposlouchával mnoho hovorů. Operace zaměstnává 25-30 podvodníků najednou, kteří pracují na osmihodinové směny každý den od osmi hodin ráno britského času. Podle Stapletona je počet pokusů o podvody i úspěšných podvodů „šokující“.
Co podvodníka prozradí
Podvodníci používají k oklamání svých obětí různé taktiky, včetně použití speciálních zařízení, která mohou uskutečnit 10 000 hovorů na pevné linky najednou. Ti, kteří hovor přijmou, uslyší nahraný vzkaz, že na jejich bankovním účtu byla zjištěna podezřelá aktivita. Poté jsou vyzváni, aby stiskli jedničku a obrátili se na Mastercard nebo dvojku a obrátili se na Visa.
„Výrazy jako ‚oddělení podvodů vaší banky‘ nebo ‚bezpečnostní oddělení VISA/Mastercard‘ jsou prozrazením,“ říká Stapleton. „Nechtějí, abyste zavěsili, když uslyšíte jméno konkrétní banky, pokud nejste jejími zákazníky.“
Operace také provozuje podvod, při kterém operátoři tvrdí, že pracují pro společnost Amazon. V call centru v Kalkatě se pět až deset profesionálních podvodníků zaměřuje výhradně na vydávání se za britské banky.
Oběti v loňském roce přišly v průměru o více než 3 000 liber. Mnoho lidí, kteří obdrží podvodný telefonát, si však podvod uvědomí dříve, než se stanou obětí, a zavěsí.