Letecké společnosti z Austrálie a Nového Zélandu oznámily, že to nejhorší už mají za sebou. Po pandemii covidu-19 zaznamenaly zvýšenou poptávku a výnosy. Oba státy přitom zavedly jedny z nejtvrdších pandemických restrikcí. O cestovní ruch je nyní velký zájem. Informovala o tom stanice BBC News a deník The News International.
Australská letecká společnost Qantas ve čtvrtek podle BBC News oznámila, že zaznamenala po ukončení pandemických restrikcí nárůst poptávky po rezervacích. Do konce června letošní rok se ztráta leteckého dopravce v meziročním srovnání zvýšila na 1,86 miliardy australských dolarů.
Firma uvedla, že svůj celkový dluh snížila na 3,94 miliardy australských dolarů, což jsou lepší výsledky, než předpokládala. Generální ředitel Qantas Alan Joyce označil rozsah a rychlost zotavení společnosti jako „výjimečné“.
Qantas and Air NZ say worst of pandemic impact is over https://t.co/wosTxw59Fa
— BBC News (World) (@BBCWorld) August 25, 2022
„Naše týmy odvedly po restartu skvělou práci a naši zákazníci byli extrémně trpěliví, neboť se celé odvětví v posledních několika měsících vypořádávalo s nemocenskými dovolenými a nedostatkem pracovních sil,“ oznámil Joyce.
„Tato čísla jsou ohromující,“ vyjádřil údiv Joyce. „Vždy jsme věděli, že se poptávka po cestování výrazně obnoví. Ale rozsah a rychlost tohoto oživení je výjimečný.“
Tři roky pandemických turbulencí podle listu The News International stály Qantas celkem 17 miliard dolarů.
Personální krize v letectví
Ve čtvrtek oznámila své výsledky také novozélandská letecká společnost Air New Zeland. Během letošního roku do konce června stouply meziročně její ztráty před zdaněním na 725 milionů novozélandských dolarů.
Provizní výnosy společnosti však ve stejném období vyskočily o 9 procent na 2,7 miliardy novozélandských dolarů.
Generální ředitel Air New Zeland Greg Foran řekl, že firma je ve „fázi oživení“ svého obratu po covidu-19.
„Když se v březnu začala rušit cestovní omezení, společnost zaznamenala velmi silné oživení rezervací a výnosů,“ prohlásil Foran. „Tento trend pokračuje s vysokou úrovní rezervací také v červnu a srpnu.“
Letecké společnosti přes pandemii covidu-19 postihla personální krize. Qantas nařídil kvůli nedostatku personálu svým vrcholovým manažerům, aby zastoupili pozice manipulátorů se zavazadly na letištích v Sydney a Melbourne.
Lety dopravců po celém světě měly kvůli nedostatku personálu a vzniklému chaosu zpoždění. Některé z nich byly zrušeny úplně. Cestující si také stěžovali na špatně umístěná zavazadla.
„Jménem národního dopravce se chci omluvit a ujistit vás, že usilovně pracujeme na tom, abychom se dostali zpět do lepšího stavu,“ prohlásil Joyce. Qantas, který kvůli nízké poptávce během pandemie propustil asi 2000 zaměstnanců, zaznamenal zpoždění svých letů po celé zemi.